RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

EU-kamp mot CO2

Sist oppdatert:
EU vil reduserer Europas CO2-utslipp med 50 prosent. Les hvordan.

Tirsdag ettermiddag legger EUs miljøkommissær Stavros Dimas frem et strategidokument utarbeidet av europeisk kraftindustri, oljeindustrien, forsknings- og miljøorganisasjoner. De har sammen kommet frem til en ambisiøs plan og strategi for hvordan Europas CO2-utslipp skal reduseres med 50 prosent innen 2050.

Den norske miljøvernorganisasjonen Bellona er blant de som har vært aktive i utformingen av planen, sammen med representantene for europeisk næringsliv. Frederic Hauge sitter i styret i det som er teknologiplattformen for europeisk kraftproduksjon uten CO2-utslipp.

- Det har vært mye arbeid, men vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Hauge til NA24.

26 spesialister sitter i styret i plattformen, og en av disse er altså Hauge.

Må stabilisere miljøet
Strategien går ut på at EU gjør tiltak for å stabilisere temperaturen i verden. For å få til dette ønsker EU å redusere utslippene med 50 prosent. Dette tilsvarer 30 gigatonn CO2.

- Dette skal gjøres ved CO2-håndtering av fossilt brennstopp, ved å fjerne CO2 fra produksjon av kraft, sier Paal Frisvold til NA24. Paal Frisvold er en av Norges fremste eksperter på EU og EØS, og har mange års erfaring fra internasjonalt lobbyarbeid.

EU-plattformen ønsker å innføre krav om å fjerne CO2 når man produserer kraft. Fra 2020 skal man kunne gjøre dette på kommersiell basis. 2050 skal man altså ha fjernet så mye CO2 at det ikke truer klimaendringene.

- Vi er nødt til å være ambisiøse for å klare å hindre drivhuseffekten, sier Hauge til NA24, og legger til at plattformene som nedsettes av EU har hatt stor innflytelse på den europeiske politikken.

Teknologien er på plass
Bellona-lederen sier til NA24 at teknologien allerede er til stede. Utskillingen av CO2 har imidlertid ikke blitt gjort i stor skala tidligere.

Fjerning gjelder for fra kraftproduksjonen og tungindustri, men det vil også få konsekvenser for biler og transportmidler. Når man fjerner CO2 fra kraftproduksjonen vil man nemlig samtidig kunne produsere hydrogen.

- Dette kan igjen brukes til biler og transportmidler. Dermed vil tiltakene føre til at det ikke vil bli utslipp fra transportsektoren, sier Paal Frisvold.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere