RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Finans-Kristin innrømmer usikkerhet

Usikre anslag om verdien av rederienes skatteforpliktelse.

Finansdepartementet innrømmer at de har basert sine beregninger om rederienes skattegjeld på 21 milliarder kroner på usikre anslag. Det kommer frem i et svar på et spørsmål fra stortingsrepresentant Lars Sponheim (V).

NA24 - din næringslivsavis

I et brev til finansminister Kristin Halvorsen spør Venstre-lederen hva det nøyaktige provenytapet vil være dersom regjeringen velger å følge tilrådningen fra mindretallet i rederiskatteutvalget, som la frem sin innstilling i mars i år, og la rederienes skattekreditter avskrives over en periode på ti år.

Verdiene ikke kjent
- Finansdepartementet har på svært usikkert grunnlag anslått verdien av skatteforpliktelsen i rederiselskapene til å være om lag 21 milliarder kroner, skriver Kristin Halvorsen i sitt svar og forklarer at usikkerheten i hovedsak skyldes at verdiene av skipene ikke er kjent, og at siste tilgjengelige statistikk for skattemessige verdier er fra 2005.

Forrige uke presenterte regjeringen norske rederier med en milliardregning for utsatt skatt. 21 milliarder kroner er gjelden rederne med ett har til staten, 14 av dem skal tilbakebetales over ti år.

Men det er på langt nær sikkert at anslagene er korrekte. NA24 skrev tidligere torsdag at reder Per Sævik i Havila AS tror gjelden kan være opp mot 40 milliarder kroner. Til TV 2 Nyhetskanalen sa han at regjeringen ikke vet hva de er med på når de nå krever tilbakebetalt gjelden.

Gir ikke opp
Departementet mener at skatteforpliktelsen som rederiene har til staten må anses å ha opparbeidet seg både før og under rederiskatteordningens levetid, derfor vil ikke et pålegg om innbetaling medregnes i skatteløftet regjeringen ga samtidig, nemlig at rederiene heretter kun skal betale 0,6 prosent skatt på sin virksomhet.

Rederne har ikke gitt opp kampen. I går ble det kjent at både Rederiforbundet og enkelte redere har satt advokater på saken, for å se om det er grunnlag for tilbakevirkende kraft.

Gjelden de ulike rederiene har til staten er usikker, men flere rederier har gått ut med beregninger i hundremillionersklassen, opp til en milliard kroner. For Farstad Shipping er tallet det siste. De har beregnet at skattegjelden på en milliard betyr fem milliarder mindre til investeringer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere