RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Frp-ere håper flyseteavgift blir vraket

Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften.
Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)
Sist oppdatert:
Flere i Fremskrittspartiets stortingsgruppe stemte imot forslaget til budsjettavtale på grunn av flyseteavgiften. Nå får de støtte fra både Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité for Frp, ber innstendig sitt eget regjeringsparti om å skrote flyseteavgiften før det er for seint.

Han var en av dem som stemte imot budsjettavtalen som regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF hadde forhandlet fram.

– Jeg mente at avtalen ikke var bra nok, på grunn av denne avgiften, sier Korsberg til NTB.

Han ønsker ikke å si om flere i stortingsgruppa stemte imot, men etter det NTB erfarer, sto han ikke alene.

(Saken fortsetter under.)

Støtte fra Sp

Korsberg håper flyseteavgiften vil lide samme skjebne som fjorårets latterliggjorte plastposeavgift.

– Denne avgiften får store konsekvenser, særlig for næringslivet, påpeker Korsberg, som ikke vil bytte ut flyseteavgiften med høyere avgift på bensin og diesel, slik Venstre ønsker.

– Jeg vil ikke gå for noe alternativ som svekker næringslivets konkurransekraft. Transport er viktig for næringslivet, sier Korsberg.

Han får støtte av Geir Pollestad i Senterpartiet.

– Jeg vil gi ros til Øyvind Korsberg for å gå imot dette svært distrikts- og næringsfiendtlige forslaget, sier Pollestad til NTB.

Rammes hardest

– Det er de minst lønnsomme rutene for flyselskapene som vil rammes hardest av kuttet. Det er et paradoks at avgiften rammer hardest i de deler av landet der man er mest avhengig av flytransport, sier han.

Partiene Venstre, Miljøpartiet De Grønne og SV er derimot varme forsvarere av den nye passasjeravgiften.

– Vi håper inderlig at regjeringen ikke lar flyseteavgiften bli en ny plastposeavgift. Det å innføre fornuftige miljøavgifter som kan sikre økte inntekter og samtidig sette fart på det grønne skiftet, trenger vi mer og ikke mindre av, sier MDGs Rasmus Hansson til NTB.

– Ikke hverdagskost

Arbeiderpartiet har derimot falt ned på stikk motsatt konklusjon.

– I vårt alternative budsjett finner du ingen flyseteavgift, av to grunner. For det første er den lite egnet til å dreie atferden i mer miljøvennlig retning, og for det andre vil den ramme distriktene spesielt hardt, sier Lisbet Berg-Hansen, som selv er fra Nord-Norge.

– Vi har ikke noe alternativ til fly, sier hun.

– Det som er enda verre, er at avgiften påfører næringslivet en ekstraregning. Det gjelder jo særlig i nord og er et knakende godt eksempel på at regjeringens politikk ikke henger på greip, sier Berg-Hansen, som også har merket seg at NHO har gått hardt ut mot den borgerlige regjeringen.

– Da er det alvor, det er sjelden man hører et så tydelig NHO. Dette er ikke hverdagskost, sier Berg-Hansen.

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten slo mandag kveld fast at flyseteavgiften vil bli vedtatt når Stortinget torsdag behandler saken.

– Det er jo håp fram til da om at regjeringen snur, sier Berg-Hansen.

Vil ikke snakke

Representanter for flyselskapene og NHO Luftfart hadde mandag møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om passasjeravgiften.

NTB har flere ganger forsøkt å få ministeren i tale om avgiften, noe statsråden har avslått.

– Dette er Finansdepartementets bord, sier fungerende kommunikasjonssjef Susanne Moen Stephansen. (©NTB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere