Frp-ere håper flyseteavgift blir vraket

Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften.

Frps Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité, var en av flere Frp-ere som stemte imot forslaget til budsjettavtale fra sin egen regjering på grunn av flyseteavgiften. Foto: Vidar Ruud (NTB scanpix)

Flere i Fremskrittspartiets stortingsgruppe stemte imot forslaget til budsjettavtale på grunn av flyseteavgiften. Nå får de støtte fra både Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

01.12.15 14:48

Øyvind Korsberg, som sitter i Stortingets næringskomité for Frp, ber innstendig sitt eget regjeringsparti om å skrote flyseteavgiften før det er for seint.

Han var en av dem som stemte imot budsjettavtalen som regjeringen og støttepartiene Venstre og KrF hadde forhandlet fram.

– Jeg mente at avtalen ikke var bra nok, på grunn av denne avgiften, sier Korsberg til NTB.

Han ønsker ikke å si om flere i stortingsgruppa stemte imot, men etter det NTB erfarer, sto han ikke alene.

(Saken fortsetter under.)

Støtte fra Sp

Korsberg håper flyseteavgiften vil lide samme skjebne som fjorårets latterliggjorte plastposeavgift.

– Denne avgiften får store konsekvenser, særlig for næringslivet, påpeker Korsberg, som ikke vil bytte ut flyseteavgiften med høyere avgift på bensin og diesel, slik Venstre ønsker.

– Jeg vil ikke gå for noe alternativ som svekker næringslivets konkurransekraft. Transport er viktig for næringslivet, sier Korsberg.

Han får støtte av Geir Pollestad i Senterpartiet.

– Jeg vil gi ros til Øyvind Korsberg for å gå imot dette svært distrikts- og næringsfiendtlige forslaget, sier Pollestad til NTB.

Rammes hardest

– Det er de minst lønnsomme rutene for flyselskapene som vil rammes hardest av kuttet. Det er et paradoks at avgiften rammer hardest i de deler av landet der man er mest avhengig av flytransport, sier han.

Partiene Venstre, Miljøpartiet De Grønne og SV er derimot varme forsvarere av den nye passasjeravgiften.

– Vi håper inderlig at regjeringen ikke lar flyseteavgiften bli en ny plastposeavgift. Det å innføre fornuftige miljøavgifter som kan sikre økte inntekter og samtidig sette fart på det grønne skiftet, trenger vi mer og ikke mindre av, sier MDGs Rasmus Hansson til NTB.

– Ikke hverdagskost

Arbeiderpartiet har derimot falt ned på stikk motsatt konklusjon.

– I vårt alternative budsjett finner du ingen flyseteavgift, av to grunner. For det første er den lite egnet til å dreie atferden i mer miljøvennlig retning, og for det andre vil den ramme distriktene spesielt hardt, sier Lisbet Berg-Hansen, som selv er fra Nord-Norge.

– Vi har ikke noe alternativ til fly, sier hun.

– Det som er enda verre, er at avgiften påfører næringslivet en ekstraregning. Det gjelder jo særlig i nord og er et knakende godt eksempel på at regjeringens politikk ikke henger på greip, sier Berg-Hansen, som også har merket seg at NHO har gått hardt ut mot den borgerlige regjeringen.

– Da er det alvor, det er sjelden man hører et så tydelig NHO. Dette er ikke hverdagskost, sier Berg-Hansen.

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten slo mandag kveld fast at flyseteavgiften vil bli vedtatt når Stortinget torsdag behandler saken.

– Det er jo håp fram til da om at regjeringen snur, sier Berg-Hansen.

Vil ikke snakke

Representanter for flyselskapene og NHO Luftfart hadde mandag møte med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) om passasjeravgiften.

NTB har flere ganger forsøkt å få ministeren i tale om avgiften, noe statsråden har avslått.

– Dette er Finansdepartementets bord, sier fungerende kommunikasjonssjef Susanne Moen Stephansen. (©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.