RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Giske og Lyn til kamp mot spill

Foto: Ole Berthelsen (TV 2 Nettavisen)
Sist oppdatert:
Regjeringen har fått med seg fotballklubben Lyn for å bekjempe spilleavhengighet blant norsk ungdom.

Mandag formiddag ble kampanjen presentert på en pressekonferanse i Regjeringskvartalet, og det var kulturminister Trond Giske som åpnet kampanjen.

- Det er en svært viktig kampanje vi setter i gang her i dag. Det er et stort samfunnsproblem vi står overfor, både sosialt og økonomisk, sa Giske på pressekonferansen.

Kirke- og kulturdepartementet har gitt Lotteri- og stiftelsestilsynet (LS) i oppdrag å iverksette en holdningskampanje for å forebygge pengespillproblemer.

Giske fortalte at kampanjen er den største som noengang er gjennomført på dette området.

- Målgruppen er først og fremst ungdom. Vi ønsker å skape nye holdninger. Internett er blitt en viktig kilde for spill, og spesielt for ungdom kan det være en utfordring. Derfor skal vi jobbe på flere felter for å bekjempe spilleavhengighet, sa Giske.

Berg: - En sykdom
Kulturministeren har fått med seg fotballklubben Lyn til å fronte kampanjen. På pressekonferansen hadde han med seg Lyn-trener Henning Berg og fotballspiller Tomasz Sokolowski.

- Det er skremmende å se de undersøkelsene som viser hvor mange som faktisk er spilleavhengige. Jeg har selv sett hvordan spilleavhengighet kan styre en persons liv. En ting er at en taper masse penger, men en annen side er at det går utover familien, sa Berg.

Berg karakteriserte spilleavhengighet som en sykdom.

- I og med at det er så stor tilgang på gambling gjennom nettspill og automater synes jeg folk bør vite hva medaljens bakside er dersom de starter med spilling, sa Lyn-treneren.

- Jeg er ung og er i et miljø hvor jeg ser at ting går skeis. Det finnes eldre aldersgrupper nå som virkelig har problemer, og det må spesialister til for å hjelpe dem. Jeg kan hjelpe de unge ved å få ut informasjon, sa Tomasz Sokolowski
på mandagens pressekonferanse.

Bruker 15 millioner
Kampanjen skal gå over tre år.

- Tusenvis av nordmenn er spilleavhengige, og det er derfor vi er her i dag. Vi vil påvirke folks holdninger til pengespill. Første mål er ungdommer som vi vet er en utsatt gruppe. Vi vil ikke møte dem med en pekefinger, men vil gå til kamp mot gamlervirksomhet, sa direktør Atle Hamar i Lotteri- og stiftelsestilsynet på pressekonferansen.

Målgruppen for aksjonen er først og fremst ungdom, og kampanjen har et budsjett på 15 millioner kroner.

Man skal i stor grad bruke internett for å endre folks holdninger.

- Hovedfokuset på kampanjen er at alle taper på gambling, sa Hamar.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere