RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Her tjener de over 605.000 i året på 28,5 timers arbeid i uken

Foto: Alexander Winger
Sist oppdatert:
Ifølge arbeidsgiver.

Styreleder ved Oslo havn, Bernt Stilluf Karlsen, opprørt over at hele havna tvinges til å stå stille når arbeiderne tar matpause.

Konflikten mellom Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og havnene tilspisser seg. Det skriver Dagens Næringsliv (DN) og dn.no.

Les også: - Her har de verdens dyreste lunsj
Les også: - Misbruk på det groveste

Styreleder Stilluf Karlsen tar et oppgjør med dagens tariffbestemte ordninger for losse- og lastearbeiderne, og overfører kranførerne til ett terminalselskap som skal utføre alt losse- og lastearbeidet av containere.

En ordning som i høst har skapt store arbeidskonflikter, blant annet i Risavika Terminal i Rogaland med havneboikott.

- Det klarer han ikke
Nestleder i LO-forbundet NTF, Lars Johnsen, er klar til å kjempe.

- Bernt Stilluf Karlsens mål er å kvitte seg med havnearbeiderne. Det klarer han ikke, sier Johnsen til DN. Han opplsyer at NTF slåss for å opprettholde en spesialtilrettet vikarordning som gjør at medlemmer i NTF har enerett på all losse- og lastearbeid på havnene.

- Mister 25 prosent av kapasiteten
Styret i Oslo Havn har vedtatt å legge til rette for at ett terminalselskap for Oslo Havn for å øke effektiviteten.

Ifølge Stilluf Karlsen mister Oslo Havn cirka 25 prosent av kapasiteten til godshåndteringen hver dag fordi alle laste- og lossearbeiderne tar spisepause samtidig. Kranvinvesteringer på 300 millioner kroner står følgelig stille og båter må vente med lossing eller lasting.

Ifølge en undersøkelse foretatt av Oslo Havn skal losse- og lastearbeiderne tjene over 605.000 kroner i året med et gjennomsnittlig arbeid på 28,5 timer i uken.

Dette avviser NTF-nestleder Johnsen på det sterkeste.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere