Gå til sidens hovedinnhold

Holmås vil stoppe E18-utbygging

Ring 3-erfaringene viser at myndighetene godt kan være hardere i klypa og innføre strengere restriksjoner for å begrense biltrafikken i Oslo, mener Heikki Holmås.

OSLO (Nettavisen): Erfaringene med tunnelstengingen på Ring 3 i Oslo gir vann på mølla til de som vil ha tøffere tiltak for å begrense biltrafikken og få flere over på miljøvennlige alternativer.

En av dem er stortingsrepresentant Heikki Holmås (SV):

- Den viktigste erfaringen vi kan trekke av dette er at folk tilpasser seg. Stengingen av ett løp i Smestadtunnelen er et miljøeksperiment i sanntid. De erfaringene vi nå høster må legges til grunn når vi skal velge hva vi skal satse for framtidas Oslo; vei eller kollektivtrafikk, sier han.

Holmås vil blant annet skrote storsatsingen på ny E18 med flere kjørefelt vestover fra Oslo. I stedet vil han gjøre om et av de eksisterende kjørefeltene til miljøfelt.

Les også: En av tre lot bilen stå

Køkaoset som uteble

På første dag med tunnelstenging var trafikken på Ring 3 redusert med 33 prosent og det varslede køkaoset uteble. Mange hadde latt bilen stå og funnet alternativer; enten det var hjemmekontor, sykkel eller kollektivtransport. Det var heller ingen køproblemer tirsdag ettermiddag, onsdag morgen eller onsdag ettermiddag. Torsdag klokka 07.36 melder Statens vegvesen Øst om noen forsinkelser, men totalt sett mindre trafikk.

Pisk og gulrot

Holmås sier disse erfaringene bør inspirere politikere og myndigheter til mer bruk av både pisk og gulrot for å tvinge fram de ønskede endringene.

Holmås og SV vil ha restriksjoner i form av køprising - at det skal bli dyrere gjennom bomringen i rushtiden - og færre parkeringsplasser. De vil samtidig ha tiltak som oppmuntrer til miljøvennlige valg som skattefritak når arbeidsgiver betaler kollektivkortet. Han mener mer veier bare fører til mer trafikk.

Vil droppe E18 Vestkorridoren

- Vi bør bruke mer av de store pengene på kollektivsatsing i stedet for veibygging. Vi trenger ikke nye E18 Vestkorridoren. Vi må for all del unngå å bruke 40 milliarder kroner på å pumpe flere biler inn i Oslo sentrum, noe som vil skape enda dårligere byluft enn vi har i dag. Vi må i stedet bruke disse pengene på å forbedre kollektivtilbudet; sørge for at flere kollektivfelt, bygge Fornebubanen, satse på T-bane, trikk, buss og jernbanetunnel under Oslo, sier han.

- Så myndighetene kan være hardere i klypa overfor bilistene og tvinge fram endringer?

- Er du tydelig overfor folk om hva du forventer og hvorfor du gjør det, lar dette seg gjøre. Vi kan for eksempel ta ett av feltene på E18 og gjøre det om til et miljøfelt der alle de som kjører to eller flere i bilen får lov til å kjøre. I dag kjører vel 85 prosent alene i bilen.

Les også: - Mye unødvendig bilkjøring i Oslo-området



Reklame

Verdens smarteste ladekabel til mobil er norsk

Kommentarer til denne saken