*Nettavisen* Nyheter.

McDonald’s anmeldt for reklamejuks

Foto: (Foto: Scanpix)

McDonald's er anmeldt for villedende markedsføring. Anmelderen mener reklamene, som spiller på at billige reklamer gir lave priser, er villedende.

07.12.04 14:23

Anmeldelsen kommer fra Grønn Ungdom og Miljøpartiet De Grønne. Ifølge anmelderne er reklamekampanjen til McDonald’s villedende.

- Dette er en åpenbart en selvmotsigende påstand. Vi anmelder McDonald’s for å sette fokus på hvor mye penger selskapet bruker på å stimulere til kjøpepress, økt forbruk og usunt kosthold, sier Sondre Båtstrand i Grønn Ungdom og Brynmor Evans i Miljøpartiet De Grønne.

Grønn Ungdom og Miljøpartiet De Grønne mener reklamene fører forbrukerne bak lyset.

- McDonald’s internasjonale utgifter til reklame er anslått til 2 milliarder dollar årlig, og i det McDonald’s Norge også bruker store summer på massive reklamekampanjer, er det direkte villedende å påstå at kjeden gir billige produkter fordi de ikke bruker så mye på reklame, skriver De Grønne i sin anmeldelse.

Kommunikasjonsdirektør Margaret Brusletto i McDonald’s synes det er vanskelig å ta anmeldelsen alvorlig.

- Jeg synes egentlig dette er noe tull, og jeg tror ikke de bruker tiden sin så veldig hensiktsmessig, sier Brusletto.

Hun kan også opplyse at reklamefilmene som er anmeldt er billigere enn vanlige reklamefilmer fra McDonald’s.

- Vi har laget 14-15 filmer i Norge, og de har vært veldig billige, sier Brusletto.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.