RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

MER BIL: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) blir oftere kjørt rundt på jobb. Dette forklarer byråden med sikkerhetsgrunner.
MER BIL: Lan Marie Nguyen Berg (MDG) blir oftere kjørt rundt på jobb. Dette forklarer byråden med sikkerhetsgrunner. Foto: Tommy H.S. Brakstad/NTB Scanpix

Bilbruken til MDG-Lan har eksplodert på grunn av sikkerheten

Sist oppdatert:
Lan Marie Nguyen Berg (MDG) tvinges til å øke sin egen bilbruk kraftig på grunn av sikkerheten.

Lan Marie Nguyen Berg (MDG) bruker stadig mer bil i jobben som byråd for miljø og samferdsel i Oslo. Det viser en oversikt over kjøreoppdrag Nettavisen har hentet inn fra Rådhusets forvaltningstjeneste.

Bilkjøringen for miljøbyråden fra Miljøpartiet De Grønne har nærmest eksplodert de siste månedene.

Inntil for et par måneder siden brukte Berg nesten ikke biltjenesten. I september står hun derimot oppført med 15 oppdrag. I oktober økte dette til 37 oppdrag.

Har fått flere trusler

Det er sikkerhetstiltak som øker bilbruken til byråden.

– Jeg blitt oppfordret til å bruke Rådhusets biltjeneste i perioder. Jeg kan ikke sette min egen sikkerhet til side. Dette er en situasjon jeg selvfølgelig skulle vært foruten, skriver Berg via sin rådgiver i en epost til Nettavisen.

For halvannen uke siden ble det kjent at Oslo kommune har gått til politianmeldelse etter at byråden har mottatt flere brev med truende innhold, ifølge NRK.

Kommunaldirektøren ville da ikke kommentere hvilke sikkerhetstiltak det er rundt Berg.

- Vil leve som normalt

– Mitt ønske er å kunne leve normalt og bevege meg fritt, men jeg har valgt å innrette meg etter de anbefalingene jeg har fått fra de som er eksperter på dette. Jeg tror de fleste ville gjort det samme, fortsetter miljøbyråden.

Hun kan ikke opplyse om hun kjøres til og fra jobb.

Har du et tips til saken? Kontakt Nettavisens journalister, Jørgen Berge eller Tommy H.S. Brakstad


– Hva synes du om miljøprofilen på tjenestebilene?

- Ingen tviler nok på at jeg alltid vil foretrekke det mest miljøvennlige. Det er Rådhusets forvaltningstjeneste som administrerer denne ordningen, og jeg har forstått det som at det da disse bilene ble valgt ikke fantes gode nok nullutslippsbiler som tilfredsstiller sikkerhetskravene, skriver Berg.

– Blant annet skal alle kjøretøy som vi kjøper selv eller bruker nå som hovedregel være nullutslipp. Det vil ligge til grunn for alle nye kontrakter, også når det gjelder biltjenesten, skriver hun.

Byrådslederen kjører mest

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) bruker de to tjenestebilene mest, men bruken varierer kraftig fra måned til måned, viser oversikten Nettavisen har bedt om innsyn i.

Fra nyttår til 1. november brukte Johansen bilene totalt 193 ganger.

Han har tidligere fått mye kritikk for miljøverstingen han blir kjørt rundt i byen med. Rødt-leder Bjørnar Moxnes har vært en av kritikerne.

- Det var Høyres Fabian Stang som fikk gjeninnført sjåførtjenesten i Oslo, og det var under Høyres styre at Rådhuset bestilte disse Audi-bensinslukene, sa Moxnes til Nettavisen - og la til:

- Men det betyr jo ikke at Raymond er nødt til å være like fisefin som Fabian.

Ordførere: 100 ganger i bilen

Også ordfører Marianne Borgen (SV) bruker biltjenesten flittig, men ikke fullt så mye som Johansen. Ifølge oversikten har hun brukt bilene i overkant av 100 ganger i løpet av årets ti første måneder.

Som Nettavisen har omtalt tidligere, kjører Borgen i tillegg el-bil selv til jobben av og til, og parkerer gratis i rådhusets garasje.

- Jeg er en sånn som sykler mye, og jeg tar mye T-bane. Og så bruker jeg av og til bil der jeg trenger det. Men hvor ofte er vanskelig å si, det varierer nok også fra årstid til årstid, forklarte Borgen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere