Gå til nye Nettavisen

Lyst til å se den nye Nettavisen?

RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Sjokkterapien som virket

Foto: EMMANUEL DUNAND
Sist oppdatert:
Hva skjer når den offentlige skolen bokstavelig talt blir skylt vekk?

(NA24-KOMMENTAR): En av fjorårets store bøker på venstresiden var Naomi Kleins «Sjokkdoktrinen». Mange anmeldere var over seg av begeistring. Jeg var, hva skal man si, litt mer lunken. Heller ikke Jan Arild Snoen er leder av fanklubben.

Kleins hovedtese er at markedsliberalisme bare vinner frem når samfunnet blir utsatt for voldsomme sjokk slik at befolkningen ikke klarer å gjøre motstand.

Allerede i forordet tar Klein leseren med til New Orleans etter flomkatastrofen som høsten 2005 ble utløst av orkanen Katrina.

Her ble mange av de eksisterende skolene i kaoset etter Katrina erstattet med såkalte «charter schools». Dette er skoler som er offentlig finansiert, men som fristilles i betydelig grad når det gjelder pedagogikk, drift og så videre.

- Garantert samme standard
Klein skriver at det etablerte skolesystemet, som «hadde garantert alle barn den samme utdannelsesstandarden» ble «auksjonert bort» med «militær hastighet og presisjon».

- Jeg kaller disse regisserte angrepene på den offentlige sfære i etterkant av katastrofale hendelser, kombinert med behandlingen av katastrofer som spennende markedsmuligheter, for «katastrofekapitalisme», skriver Klein (oversatt fra den engelske utgaven).

Det hun - åpenbart bevisst - unnlater å fortelle leseren, er at skolesystemet i New Orleans før Katrina var så elendig at det stadig ble trukket frem som det verste i USA, preget av elendige resultater, utbredt korrupsjon, militante fagforeninger og en økonomistyring ute av kontroll.

Alle som hadde råd, tok ungene ut og sendte dem på privatskoler, gjerne drevet av den katolske kirken. De som ble igjen i det offentlige skolesystemet var i overveiende grad fattige sorte. Det eneste de var garantert var en elendig skolegang.

Går bedre
Men hvordan har det gått etter «sjokkterapien» i skolene i New Orleans? De første tegnene er positive, melder New York Times.

Testresultatene er fortsatt svakere enn for delstaten Louisiana som helhet, men det er klar fremgang innen alle fag, i både engelsk, matematikk, naturfag, samfunnskunnskap og lesing.

Det er ansatt nye, ofte unge, lærere. Klassene er mindre. Det er innført mer spesialundervisning og leksehjelp etter skoletid.

Paul G. Vallas tiltrådte som skolesjef i fjor, etter å ha jobbet med vanskelige skoler i Chicago, hvor han ble en alliert av Barack Obama. Vallas er positivt overrasket over fremgangen.

– Folk sa: «Ikke forvent fremgang det første året». Vi så fremgang det første året, sier han til New York Times.

Jeg tipper skolesystemet i New Orleans ikke lenger er Naomi Kleins favoritteksempel når hun under Litteraturfestivalen på Lillehammer om et par uker skal dokumentere hvordan krisetilstander er blitt «utnyttet til fordel for kyniske aktører på det frie marked».

Are Slettaner tidligere leder for Nettavisens økonomiseksjon, ansvarlig redaktør i iMarkedet.no og redaktør i Finansavisen. Han jobber nå for NA24 fra Connecticut utenfor New York, og skriver blant annet daglige kommentarartikler.

Her kan du lese den siste ukens kommentarer:
Blendet av godhet
- Press på for penger
Hemmelige SMS-er i regjeringen
Norge får dustelov
Danseband mot disko

Og her kan du lese enda mer kommentarstoff fra NA24.

Vil du delta i debatten?
Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt. Her kan du enkelt bidra med din mening
(tjeneste under utvikling).

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!