RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Slik fjerner Kristiansand gateparkering uten å gå til kamp mot bilistene


UNDER TORGET: Et parkeringshus med over 400 parkeringsplasser er bygget under torget i Kristiansand sentrum. Dermed kan gateparkeringsplasser fjernes uten en storm av klager fra bilistene.
UNDER TORGET: Et parkeringshus med over 400 parkeringsplasser er bygget under torget i Kristiansand sentrum. Dermed kan gateparkeringsplasser fjernes uten en storm av klager fra bilistene. Foto: Veidekke Agder
Sist oppdatert:
Etablerte parkeringshus under torget før gateparkering fjernes.

I sørlandsbyen Kristiansand unngår man de skarpe reaksjonene fra bilistene, når de nå skal fjerne parkeringsplasser i sentrumsgatene.

Kommunen har nemlig sagt ja til bygging av et svært så sentralt parkeringshus midt under torget i byen, som ble tatt i bruk i høst.

Dermed er et alternativ på plass, før parkeringsplassene fjernes.

- Når vi ønsker det, er det for å styrke sentrum av Kristiansand, for å få flere folk inn i sentrum og samtidig få bilene under jorda i stedet for over bakken, sier ordfører Harald Furre (H) i Kristiansand til Nettavisen.

Les også: Arkitekt mener Oslo sentrum ødelegges: - Dette er forsøpling

SENTRALT: Slik ser det ut inne i det nye parkeringshuset som skal få folk til å handle mer i sentrum av Kristiansand. P-plassene er laget brede, og man har unngått søyler mellom plassene.


Leier ut til 1 krone

Parkeringshuset i Kristiansand, som ble åpnet i august, har til sammen 429 parkeringsplasser. Prislappen var på 220 millioner kroner.

- Kommunens rolle er å leie ut grunnen under torget for 1 krone i året i 50 år, og så har private aktører bygd dette p-huset, forteller ordføreren.

Samtidig som de har fått det underjordiske garasjeanlegget realisert, fjerner de altså en del av gateparkeringsplassene.

- Vi pusser også opp en del av gatene, slik at det blir et triveligere gatemiljø, sier Furre.

Så langt er det fjernet i underkant av 50 parkeringsplasser i byen, men totalt skal 400 parkeringsplasser fjernes i gatene, får Nettavisen opplyst.

Les også: Fjerner 700 p-plasser i Oslo: Her parkerer politikerne helt gratis

FORNØYD: Kristiansand-ordfører Harald Furre (H) er fornøyd med parkeringshuset som de har fått realisert under torget i byen.


Blant annet skal gateparkeringen bort i kollektivtraseene.

«Fjerning av gateparkeringsplasser medfører at besøkende til Kvadraturen (altså Kvadraturen i Kristiansand, ikke Oslo, jour.anm.) enten vil velge andre transportmidler eller at de parkerer i parkeringsanlegg. For noen vil dette være en endring av vane. Det er viktig at anleggene tilrettelegges i størst mulig grad for at de skal oppleves som trygge å parkere i», står det i gatebruksplanene som kommunen har vedtatt.

- Vil dere nå fjerne all gateparkering i sentrum?

- Nei, vi har en langsiktig plan, hvor det kan være aktuelt å fjerne like mange parkeringsplasser som vi har fått i p-huset. Men det tar tid før den planen blir gjennomført, sier Furre, og understreker:

- Vi er opptatt av at vi skal ha ressurser til å skape gode gateløp, og ikke bare fjerne bilene for å fjerne dem, sier han.

I gatebruksplanen påpekes det også at det ikke nødvendigvis er nødvendig å fjerne bilene helt fra gatene:

«Det er ikke alltid nødvendig å fjerne bilene helt fra gatebildet for å skape byliv. Dette handler om balanse og ofte er det snakk om å gi bilen en mindre dominerende plass», står det planen.

LITE SYNLIG: Det er bare nedkjøringen til Torvet parkering som er synlig i Kristiansand sentrum. Ordføreren forteller at han merker at det nå kommer flere folk til sentrumsgatene etter at parkeringshuset ble åpnet.


- Ikke så fort som Oslo

Til sammenligning har det rødgrønne byrådet i Oslo fjernet til sammen 400 parkeringsplasser innenfor Ring 1 det siste året. Neste år vil ytterligere 300 parkeringsplasser bli fjernet, og dette har fått mange bilister til å reagere.

Kristiansand-ordføreren sier han ikke vil gi noen råd til politikerne i hovedstaden, men har likevel en klar mening om det som skjer der.

- Jeg opplever at det går veldig fort i Oslo. Vi gjennomfører tiltakene med et litt lenger tidsperspektiv, sier Furre til Nettavisen, og legger til:

- Byrådet i Oslo gikk jo veldig voldsomt ut i starten, og sa det ikke skulle være noen biler innenfor Ring 1. Men nå har de endt på en mye mer moderat politikk, som har en bredere oppslutning, sier han.

Les også: Varsler erstatningskrav for 60 p-plasser

USYNLIG: Torvet i Kristiansand har blitt ny, der det nå blant annet er anlagt en skjøytebane. Parkeringshuset og bilene under ser man ingenting av.


- Flere kommer til sentrum

Målet med det nye parkeringshuset i Kristiansand, har blant annet vært å demme opp for handelslekkasjen til kjøpesenteret Sørlandssenteret.

- Det er absolutt et viktig moment det. Handelen i Kvadraturen er viktig for oss, sier ordføreren.

- Har dere merket at flere nå kommer til sentrum?

- Ja, handelsstanden rapporterer om det. Det er åpnet et nytt kvartal med attraktive butikker, og vi gjør mye for å oppgradere sentrum, sier han, og viser til at de blant annet nå har fått anlagt en skøytebane på torget.

Les også: Nå fjernes p-plassene i Oslo sentrum


- Byggingen var kontroversiell

Men selv om kommunen unngår de store konfliktene med bilistene, har det ikke vært uproblematisk å få parkeringshuset bygget. Flere har ment at det ikke var nødvendig.

- Selve byggingen av parkeringshuset var kontroversiell, men nå opplever jeg at folk er fornøyd. Det var en del som mente at det ikke var behov for dette, og en del av området var en kirkegård, så beinrester måtte fjernes, sier Furre.

Under byggingen måtte en gravplass med 10.000 graver fjernes. Interessegruppen «Torvets Venner» leverte inn over 2000 underskrifter for å stoppe byggingen, og Facebook-siden «Nei til Likkjelleren», har fortsatt over 3600 medlemmer.

Byggesaken har også endt i EFTA-domstolen, der den ble behandlet tirsdag, etter en klage fra partiet Rødt. Partiet mener kommunen brøt EØS-reglene for offentlige anskaffelser da parkeringshuset ble bygget.

JUL: Torget i Kristiansand er nå julepyntet, og det er satt opp boder. Lite vitner om at det for kort tid siden var en byggeplass her.


Les også: Ny rapport: Dommen over Oslo-grepene

Ap: - Unødvendig å bygge

Aps gruppeleder i Kristiansand bystyre, Mette Gundersen, er en av dem som mente at p-huset var unødvendig å bygge. Sammen med Miljøpartiet de Grønne, SV og Rødt, stemte hun mot byggeplanene.

- Det er et fint parkeringsanlegg, men vi mente det ikke var behov for det, sier Gundersen til Nettavisen, og utdyper:

MOT: Arbeiderpartiets gruppleder i Kristiansand bystyre, Mette Gundersen, var imot byggingen av parkeringshuset under torget. Hun mener det var feil å sluse bilistene inn til sentrum.

- Det er jo et uttalt mål som i andre byer, at man skal strekke seg langt for å få mindre trafikk inn til sentrum og legge til rette for gang- og sykkeltrafikk. Vi mente at det å bygge et stort parkeringshus midt under hjertet av Kristianand sentrum, rimte dårlig med de målsettingene vi hadde, for det vil jo tvert imot sluse trafikken inn til sentrum, sier hun.

- Men er det ikke bra å gi bilistene et alternativ når gateparkeringen fjernes?

- Jo, det hadde vi jo. Vårt svar var å bygge nok parkeringsplasser i parkeringshus i de fire hjørnene i Kvadraturen, men da måtte nok de handlende basere seg på å gå litt lenger, sier Gundersen.

Hun viser også til at Kristiansand var godt dekket med parkeringsplasser og parkeringhus før det nye parkeringshuset under torget ble bygget.

- Det er tverrpolitisk enighet om å fjerne gateparkering. Vi mener det må fjernes like mange parkeringsplasser som det nå har kommet på torget. For å nå klimamålene er det ikke tvil om at bilbruken skal ned, sier hun.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere