RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Solvik-Olsen: - Første gang dette blir gjort på banen på 100 år


UTREDER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har satt i gang et utredningsarbeid av behovene på Gjøvikbanen, og utelukker ikke ny trasé på deler av den over 100 år gamle banestrekningen.
UTREDER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har satt i gang et utredningsarbeid av behovene på Gjøvikbanen, og utelukker ikke ny trasé på deler av den over 100 år gamle banestrekningen. Foto: Paul Weaver (Nettavisen)
Samferdselsministeren utelukker ikke ny trasé på en av Norges tregeste togstrekninger.

Onsdag skrev Nettavisen om Gjøvikbanen, som har over hundre år gamle spor og teknisk utstyr fra 1950- og 60-tallet langs jernbanen.

- Per i dag er det ikke mye å juble over, konstaterte daglig leder i NSB Gjøvikbanen, Erik Storhaug, overfor Nettavisen.

Den 124 kilometer lange togstrekningen mellom Oslo og Gjøvik er en av Norges tregeste banestrekninger, med en gjennomsnittlig fart på bare 60 km/t. Flytoget har til sammenligning en fart på over 200 km/t.

Les også: Togsinke: Teknikk fra 1950-tallet bremser toget

- Kjent for å ha gammelt utstyr
Senterpartiet etterlyste regjeringens prioritering av Gjøvikbanen, men samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er uenig og mener de satser.

- Det kommer jo ikke som en nyhet, Gjøvikbanen er jo viten kjent for å ha mye gammelt utstyr og at ting ikke går raskere i dag enn for lenge siden, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.

Han forteller at han var på Gjøvikbanen tirsdag denne uken, og for å se på nettopp vedlikeholdsarbeid som er igangsatt.

- Jeg var på Gjøvikbanen fordi vi har igangsatt et storstilt vedlikehold på store deler av strekningen. Det handler om alt fra å fikse skinnene, fikse på underlaget og få bedre dimensjoner på sporviddene, sier han.

- Sps tog har gått
I tillegg skal det komme nye togsett, samt at det foregår en oppgradering av strømforsyningen på banen.

- Det er jo grep som nå kommer fordi vi har økt vedlikeholdsbudsjettet kraftig for jernbanen. Sammenlignet med de rødgrønnes forslag i 2014, har vi økt budsjettet med 60 prosent. Det gjør at vi kan gjennomføre mye vedlikehold som tidligere bare ble skjøvet ut i tid, sier han, og påpeker:

- De jeg traff på Gjøvikbanen mente det var første gang det som nå gjøres blir gjort i løpet av de 100 årene banen har eksistert, så det sier litt om forfallet. Så banesjefen har jo helt rett når han beskriver tilstanden.

Senterpartiets samferdselspolitiske talsperson, Janne Sjelmo Nordås, mente det viktige nå er å starte en utredning av behovene. Men Solvik-Olsen mener sp kommer rimelig sent på banen.

- Jeg synes det er flott at Senterpartiet nå i opposisjon engasjerer seg for jernbanestrekningen, men folkene jeg traff på Gjøvikbanen hadde ikke inntrykk av at det hadde skjedd mye med Sp i regjering. Så det er fint at de nå plutselig får mange visjoner, men deres tog har gått, sier han.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

TREG BANE: Den 124 kilometer lange Gjøvikbanen har over 200 svinger, og togene har på grunn av det og gammelt teknisk utstyr en gjennomsnittlig fart på bare 60 km/t.


- Har startet utredning
- Banesjefen mener det trengs en helt ny trasé, er det noe du ønsker?

- Vi har allerede igangsatt et arbeid der vi utreder hele konseptet rundt Gjøvikbanen sammen med riksvei 4, for å se hvordan dette bør være i fremtiden, hvor vi bør bygge nytt og hvor vi bør beholde det vi har i tilknytning til riksveien, sier Solvik-Olsen, og legger til:

- Så det utredningsarbeidet Sp etterlyser, har vi allerede satt i gang.

Han forteller at han sannsynligvis vil få rapporten, som skal utarbeides av Jernbaneverket og Statens vegvesen, i løpet av neste år.

- Der vil vi få anbefalinger fra fagfolkene om hva vi bør gjøre, bygge om til dobbeltspor eller velge en helt ny trasé, sier samferdselsministeren.

- Noen år fram i tid
Solvik-Olsen sier samtidig at nye spor kan ligge litt fram i tid.

- Man må være ærlig å si at det ligger noen år fram i tid før man ser dobbeltspor på strekningen. Gjøvikbanen vil i første omgang få bedre vedlikehold, sier statsråden.

Han sier Gjøvikbanen, som er den eneste jernbanestrekningen som er lagt ut på anbud, absolutt er viktig.

- Dette er en viktig strekning, og vi tror at når du får bedre jernbane så kobler du sammen bo- og arbeidsregioner på en bedre måte. Det vil si at flere vil velge denne strekningen om du får hyppigere og raskere tog, og det vil gjøre det mer attraktivt å bo utenfor byene, sier han.

Neste revidering av Nasjonal transportplan, der prioriteringene blir gjort og Gjøvikbanen kan bli prioritert, skal vedtas av Stortinget våren 2017.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere