RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Statsråden som lagde regelverket mener NAV må forklare rikingstøtte

GJORDE ENDRINGER: Ingjerd Schou (H) var sosialminister da NAVs bilforskrift ble endret i 2003.
GJORDE ENDRINGER: Ingjerd Schou (H) var sosialminister da NAVs bilforskrift ble endret i 2003. Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)
Sist oppdatert:
- Jeg er ikke sikker på om det er et smutthull.

Mandag skrev Nettavisen om advokat og kjendismegler Odd Kalsnes, som gjennom flere tiår har fått NAV-støtte til å kjøpe bil. Det samtidig som han har eid flere millionbiler og har hatt eiendommer til flere titalls millioner kroner.

- Jeg skjønner ikke hvordan han kan ha fått støtte, sier tidligere sosialminister Ingjerd Schou (H) til Nettavisen.

Hun sår dermed tvil om at det er dagens regelverk som er årsaken til NAV-støtten, slik nåværende arbeids- og sosialminister Robert Eriksson mener.

- NAV har bare gjort det som står i regelverket. Her må skytset gå mot oss politikere som har laget regelverket som NAV skal forvalte, sa Eriksson til Nettavisen mandag.

Les også: Søkkrik megler fikk støtte til bil - statsråd gir politikerne skylden

- Var mye diskusjon
Schou var sosialminister i 2003, da hennes departement endret «Forskrift om stønad til motorkjøretøy eller annet transportmiddel», til slik forskriften er i dag.

Høyre-politikeren kjenner derfor godt til dette regelverket.

- Jeg husker at det var mye diskusjoner om utarbeidelsen av regelverket, sier Schou.

Hun mener forskriften ble veldig tydelig etter endringene de gjorde.

- Det som er veldig tydelig er at hvis du har en inntekt over 6G, eller har en bil som er yngre enn 11 år, så er du ute av den vurderingen, sier hun.

Departementet splittet ordningen opp i to grupper, en for ordinære personbiler og en for tilpassede kassebiler.

Les også: - Folk med store formuer burde ha skamvett nok til å ikke be om støtte

- Dette er absolutte krav
Den tidligere sosialministeren forteller at det er ligningen som er grunnlaget for utbetaling av bilstøtte, i tillegg til såkalt behovsprøving.

 - Det er ikke rom for skjønn, dette er absolutte krav. Det er klare retningslinjer for hva du skal oppfylle for å komme i den vurderingen, sier hun, og legger til:

- Vi lagde avgrensninger, og samtidig sikret at de som virkelig trenger det, får det, sier Schou.

- Noen mener det kan være et smutthull i regelverket, er du enig i det?

- Ikke sånn umiddelbart. Jeg er ikke sikker på at det er verken et smutthull eller en gråsone, sier hun.

Les også: - Her ser du forskjellsbehandlingen
Les også: Søkkrik megler fikk støtte til bil - statsråd gir politikerne skylden

- Viktig at de som trenger det får hjelp
Schou påpeker samtidig at det er viktig at vi har oppslutning om velferdsordningene.

- Det er viktig at vi slutter opp om velferds-Norge, og at vi har et system som gjør at de som virkelig trenger det, får hjelp - og at de som ikke trenger det ikke benytter seg av ordningene, sier hun.

Hun ønsker ikke å gå nærmere inn i Kalsnes-saken, men sier at de som har gjort vurderingen, bør forklare sin vurdering. 

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere