Togsinke: Teknikk fra 1950-tallet bremser toget

GAMMELT: Gjøvikbanen har en gjennomsnittlig hastighet på 60 km/t, og har over 200 svinger på strekningen fra Oslo S til Gjøvik. Togsettet på bildet er over 30 år gammelt.

GAMMELT: Gjøvikbanen har en gjennomsnittlig hastighet på 60 km/t, og har over 200 svinger på strekningen fra Oslo S til Gjøvik. Togsettet på bildet er over 30 år gammelt. Foto: Nsb

- Det er ikke mye å juble over, sier sjefen for NSB Gjøvikbanen.

Gjøvikbanen er en av Norges tregeste togstrekninger. På grunn av over hundre år gamle spor og gammelt teknisk utstyr langs jernbanen, har togene en gjennomsnittsfart på bare 60 km/t.

- Per i dag er det ikke mye å juble over, konstaterer daglig leder i NSB Gjøvikbanen, Erik Storhaug, overfor Nettavisen.

I tillegg har den 124 kilometer lange banestrekningen fra 1902 over 200 svinger som gjør det vanskelig for togene å gi gass.

Daglig leder i NSB Gjøvikbanen, Erik Storhaug, sier Gjøvikbanen ikke er mye å juble over.

Mener reisetiden bør halveres

- Mye av det tekniske er fra 1950- og 60-tallet, og enkelte komponenter får du faktisk ikke kjøpt i dag. Leverandørene eksisterer ikke lenger, forteller Storhaug.

Topphastigheten på strekningen mellom Oslo S og Gjøvik er 130 kilometer i timen, men det er bare på en kort strekning. Til sammenligning har Flytoget en hastighet på 200 kilometer i timen.

- Det å bruke to timer fra Gjøvik til Oslo i 2015, synes jeg er synd, og jeg tenker at man i hvert fall bør kunne komme ned på en drøy time pluss. Men da kreves det ny infrastruktur, sier han.

- Mye hard jobbing

Storhaug påpeker samtidig at Jernbaneverket gjør en god jobb med det utgangspunktet de har i dag.

- Men det er ingen tvil om at med så gammel infrastruktur, og så gamle tog, så er det mye hard jobbing for å få dette til å henge ihop, sier han.

- Det er stor risiko for driftsavbrudd, og konsekvensen da er at vi må kjøre buss og må finne andre alternativer med transport for å frakte kundene våre, sier Storhaug.

Gjøvikbanen har i dag en punktlighet på mellom 85 og 90 prosent.

- Trenger helt ny trasé

Sjefen for Gjøvikbanen, den eneste togstrekningen i Norge som er satt ut på anbud, er ikke i tvil om hva som bør gjøres.

- Det er et så stort etterslep, og er en så gammel infrastruktur, at det kreves enorme summer for å få det opp til dagens standard. Da tror jeg nok de fleste tenker en helt ny trasé, og en en ny Gjøvikbane, sier Storhaug.

Han mener reisetiden til Hadeland kan reduseres til 40 minutter, og at togreisen mellom Oslo S og Nittedal kan kortes ned til om lag 20 minutt.

- Føler du det er politisk vilje for å satse på Gjøvikbanen?

- Jeg opplever jo at det er mange i regionen som jobber godt for Gjøvikbanen, men så ser jeg jo at de sentrale politikerne har mange gode prosjekter, og ser at vi ikke står forrest i køen, sier han.

Får nye tog, men ...

Storhaug sier samtidig at han er glad for at regjeringen nå skal investere i nye togsett, samt en ny strømforsyning som skal stå ferdig i 2017.

Dagens togsett er nemlig over 30 år gamle.

- De sier også at de ser på krysningsspor, som gjør at det er mulig å kjøre til og fra Gjøvik med en timesfrekvens, sier Storhaug, og legger tydelig til:

- Men skal du virkelig få dette til å svinge, så er det på ny trasé.

Les mer om de nye togene hos avisen Hadeland

Han forteller at banen har et bra passasjergrunnlag og en økning i antall reisende, og viser til at områdene Nittedal og Hadeland har en stor vekst.

- Vi tenker at vi bør bli et bedre alternativ enn det vi er i dag for at folk skal kunne ta toget til jobb. Jeg er ikke i tvil om at en ny trasé vil bety økt tilstrømming av kunder. Noe vi jobber med nå, er å få på plass internett om bord, slik at de som tar toget har mulighet til å jobbe, sier Storhaug.

- Avhengig av planer

Senterpartiets samferdselspolitiske talsperson, Janne Sjelmo Nordås, mener regjeringen må komme på banen.

- Jeg har reist mye på Gjøvikbanen selv, og ser behovet for satsing, sier Nordås til Nettavisen.

Senterpartiets samferdselspolitiske talsperson, Janne Sjelmo Nordås, mener behovene på Gjøvikbanen må utredes. Foto: Foto: Senterpartiet

Hun mener det er viktig at behovene blir utredet, og det før Nasjonal Transportplan skal revideres om to år.

- Det er viktig at man utreder de behovene man har, for det er flere ting man har behov for - både å få en god kobling inn mot Oslo S, få bedre materiell og de tingene som skal til for å være en god pendlerstrekning, sier Sp-politikeren.

Også hun er positiv til en ny trasé.

- Hvis vi skal bygge en ny trasé, er det viktig at man har en konseptutredning, slik at man har gjort de utredninger som skal til, så man kan prioritere i Nasjonal Transportplan, sier hun.

- Kjempeviktig å løfte
- Hva tenker du om at noe av teknikken er fra 1950-tallet?

- Vi har flere banestrekninger som ikke er gode nok i dag. Jeg synes det er kjempeviktig at man løfter jernbanen også utenom de hovedjernbanestrekningene man har, for det betyr mye for pendlere og for at folk skal velge kollektivt, sier Nordås.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.