RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Utfordrer fagbevegelsens havnemonopol

Foto: Alexander Winger
Klager havnearbeideres monopolvirksomhet til Europarådet og Thorbjørn Jagland.

Hvem skal få jobbe på norske havner og hvor må de eventuelt være organisert? Det er sentrale spørsmål når Bedriftsforbundet utfordrer Fiskeri- og kystdepartementet og LO om en norsk praksis de oppfatter som monopoltendenser.

- Dette gjelder grunnleggende prinsipper i norsk arbeidsliv, og vi ser fram til å få Europarådets vurdering, sier Bedriftsforbundets advokat, Nicolay Skarning i Kvale Advokatfirma.

På Jaglands bord
Advokatfirmaet sendte i forrige uke en klage til Europarådet på vegne av sin klient Bedriftsforbundet. Klagen havner nå på bordet til Europarådets generalsekretær, den tidligere Ap-lederen og statsministeren Thorbjørn Jagland.

Det startet som en konflikt på Drammen havn, der det danske spedisjonsfirmaet Holship opplevde at havnearbeiderne blokkerte laste- og lossearbeidet ved å stille seg under krana to dager i april. Etterpå fikk bedriften et brev fra LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund med krav om at de må skrive under på tariffavtalen.

LO mot Holship i tingretten
LO har tatt ut søksmål mot bedriften, og denne saken kommer opp i Drammen tingrett i januar, og enn så lenge går arbeidet sin gang på Drammen havn. Parallelt med dette har Holship klaget saken inn for Konkurransetilsynet, som avviste å behandle den. Klagen gikk videre til Fornyings- og administrasjonsdepartementet, som også avviste den.

Bedriftsforbundets advokat sier de venter spent på utfallet av saken i Drammen tingrett, men at de samtidig har villet prøve saken for Europarådet i forhold til artikkel 11 om organisasjonsfrihet i de europeiske menneskerettskonvensjon , som er innlemmet i norsk lovverk.

Klagen gjelder ordningen med bare én fagforening ved norske havner hvor alle må være medlem. Skarning mener det står om rett til selv å velge fagforening eller frihet til å stå utenfor fagforening.

Les hele klagen her (PDF)

- Kan ikke være riktig
- Det var litt tilfeldig at vi kom over informasjonen om at man er forpliktet til å være medlem i Norsk Transportarbeiderforbund for å få fast jobb på kaia. Første gang jeg så det, tenkte jeg at det ikke kan være riktig, men NHO bekreftet at det praktiseres slik, sier Skarning til nettavisen.

I Norsk Transportarbeiderforbund stiller de seg uforstående til klagen ekspertene i Europarådet nå skal ta stilling til. De avviser også at man må være organisert i forbundet for å få jobb og viser til at det jobber uorganiserte havnearbeidere på norske havner.

Viser til ILO-konvensjon
- Vi forstår ikke grunnlaget for klagen. Det vi forholder oss til er en ILO-konvensjon som skal sikre at registrerte havnearbeidere har fortrinnsrett. Jeg er ganske sikker på at den ikke bryter med internasjonale menneskerettigheter, sier Lars M. Johnsen, som er ansvarlig for tariffpolitikken i Norsk Transportarbeiderforbund.

Arbeidet på norske havner er organisert med Norsk Transportarbeiderforbund som en tung aktør. Noen steder har fagforeningen selv etablert og driver et losse- og lastekontor, i andre havner står fagforeningen og arbeidsgiver sammen om lasse- og lossekontor.

Etter hans oppfatning handler saken om at det danske spedisjonsfirmaet ikke vil skrive under en tariffavtale.

- Her handler det egentlig om retten til å være uorganisert. Det er de to prinsippene som står mot hverandre, sier Johnsen til Nettavisen.

Får støtte fra FFFS
Det lille forbundet Fellesforbundet for sjøfolk (FFFS), som lenge har utfordret Norsk sjømannsforbunds hegemoni, har gitt sin støtte til Bedriftsforbundets klageskriv til Europarådet. FFFS-leder Leif Vervik sier dette om hvordan arbeidet i norske havner organisert.

- Har bukta og begge ender
- Jeg vet ikke om jeg skal kalle det mafiavirksomhet, men det ligger nær. Her har LO og deres forbund bukta og begge ender, sier han til Nettavisen.

Fellesforbundet for sjøfolk har tidligere utfordret LO i norsk arbeidsliv. I 2008 vant de over Norsk Sjømannsforbund og LO i Høyesterett i en sak som handlet om at Norsk Sjømannsforbundet mottok kontingentpenger fra arbeidstakere som ikke var organisert hos dem. Her tok Høyesteretts flertall utgangspunkt blant annet i den europeiske menneskerettskonvensjon artikkel 11.

Fiskeri- og kystdepartementet bekrefter at de er kjent med klagen fra Bedriftsforbundet, men har så langt ikke fått svar fra klageinstans.

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere