Gå til sidens hovedinnhold

Rødt knuser alle partiene i sosiale medier

Det er kanskje usikkert hvordan valget vil slå ut for Rødt, men i sosiale medier vinner de hele valgkampen.

Ifølge Crowdtangle knuser nemlig Rødt de andre partiene både på Facebook og Instagram den siste måneden. De er flinkest til å poste nytt innhold ofte, og har mest engasjement fra sine følgere. Partiet poster inntil tre ganger daglig på Facebook, og folk blir ikke lei.

- Vi bryr oss om velgerne også utenom valg, sier kommunikasjonsansvarlig i Rødt Iver Aastebøl.

Nøkkelen til deres suksess er ifølge ham at de poster flere ganger om dagen gjennom hele året - kanskje med unntak av julaften.

Dette regnestykket er marerittet for Moxnes: Rødt kan havne under sperregrensen igjen

Venstre er taperne

Det ser altså ut til at det er en klar sammenheng mellom hvor mye et parti poster på Facebook og hvor mye engasjement de høster. Venstre kommer dårligst ut: De er minst aktive, og har minst respons fra sine følgere. Selv om de har postet i snitt ett innlegg daglig under valgkampen. Konkurransen er med andre ord sterk.

Den samme regelen gjelder derimot ikke for personene som representerer partiene.

Listhaug til miljøaktivister: – Klipp deg og få deg en jobb

De mest populære politikerne

Av politikerne er FrP-leder Sylvi Listhaug mest populær på Facebook, i den forstand at hun har flest reaksjoner fra sitt publikum. Hun er ikke den som oppdaterer oftest eller har flest følgere, men får mest respons når hun legger ut noe. Statsministeren poster nesten like mye, men skaper ikke på langt nær like mye blest som Sylvi.

Gjesteredaktørene overtar Nettavisen

Den aller ivrigste politikeren på Facebook er leder i Rødt, Bjørnar Moxnes, som har over 100 innlegg siste måned. Målt i engasjement er han Norges fjerde mest populære partitopp.

Følg Nettavisen på TikTok