RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Niels Ruben Ravnaas (NA24)

Vil forby biler i sentrum

Sist oppdatert:
Det blir forbudt å kjøre bil i sentrum, dersom Oslo Ap vinner valget.

I valgprogrammet til Oslo AP foreslås det å gjøre Oslo sentrum innenfor ring 1 bilfritt.

- Vi ønsker å gjøre det bedre å være gående og syklist her. Samtidig ønsker vi å innføre en sentrumsring for trikken, sier bystyremedlem Rina Mariann Hansen (Ap) til Nettavisen.

Ber bilister parkere utenfor
Ifølge Hansen, som jobber for saken, ønsker partiet kun å tillate enkelte typer kjøretøyer innenfor det aller innerste av Oslos kjerne.

- Vi vil åpne for varelevering, transport av funksjonshemmede og utrykningskjøretøy. Alle andre som skal inn til sentrum bør kunne parkere ved et av de mange parkeringshusene langs ring en, f.eks ved Vaterlandsbrua eller Ibsengarasjene. Disse har ikke fullt belegg slik det er i dag, sier Hansen.

Blir ikke dette veldig dyrt for bilistene?

- Dette er et valg man tar. Det koster allerede i dag også mye å parkere også på offentlige parkeringsplasser i sentrum, svarer Hansen.

Flere utseserveringer
Mens det blir vanskeligere å kjøre i Oslo sentrum hvis Ap får det som de vil, skal det bli lettere å ta kollektivtransport eller sykkel.

- Vi ønsker å bruke mer penger på sykkelstier og kollektivtransport. Blant annet ønsker vi å øke antall avganger med trikken og innføre en sentrumsring, der vi knytter sammen trikkelinjene fra Nasjonalteateret til SAS-hotellet, forklarer Hansen.

Skal det nå bli øde i Oslo sentrum?

- Nei, tvert om. Vi tror dette vil kunne føre til bedre utnytting av utearealet og mer liv i byen, for eks. mer uteservering og andre ting som skaper liv, sier Hansen.

Handelsstanden på gjerdet
Rina Mariann Hansen (AP) viser til andre europeiske storbyer der bilfritt sentrum skal ha ført til bedre omsetning for handelsstanden.

Handelsstanden i Oslo har foreløpig ikke bestemt seg for hva de mener om forslaget.

- Vi har bestilt en utredning av hva et bilfritt sentrum faktisk vil innebære for handelen. Det som begunstiger kollektivtrafikken, er ikke nødvendigvis bra for sentrum, sier administrerende direktør i Oslo Handelsstands Forening Morten Fure.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere