*Nettavisen* Nyheter.

Vil ha forskning på skolebygg

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell vil vite mer om skolebyggets betydning for læringen.

10.01.08 01:26

Kunnskapsminister Bård Vegar Solhjell vil at det skal forskes på forholdet mellom organisering av skolebygg og elevenes læring, skriver Aftenposten.

Etter 2003 har skolene selv fått lov til å bestemme hvor store elevgruppene skal være. Fram til da satte regelverket et tak på 28 elever per klasserom. Flere kommuner har gått inn for såkalte baseskoler, der det tradisjonelle klasserommet er erstattet med baserom, grupperom og auditorier. Elevene deles opp i større og mindre grupper etter hvilken undervisning de skal ha.

Kritikere hevder at de nye skolene er for åpne og støyende, og at de gir elevene for få faste rammer. Tilhengerne hevder de nye skolebyggene gir mer fleksibilitet og større mulighet for å tilpasse undervisningen etter elevene.

- Vi vet for lite systematisk om sammenhengen mellom organisering og bygg og hva elevene lærer, sier Solhjell.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.