RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil ha rushtidsavgift

Sist oppdatert:
Det må bli dyrere å kjøre bil i rushtiden i storbyene. Det mener statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Samferdselsdepartementet.

- Vi kommer ikke unna køprising eller andre restriktive tiltak med tilsvarende effekt i storbyene. Det må vurderes, og jeg tror dette vil tvinge seg fram, sier Erik Lahnstein til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Til tross for sterk lokal motstand tror Lahnstein at rushtidsavgift, eller det han kaller køprising, vil måtte innføres i de store byene. Dette innebærer ekstra avgift i rushtiden, mens det er billigere eller gratis å kjøre på andre tider av døgnet.

Køprising virker
- Alternativet er fullstendig trafikkaos. Køprising er et effektivt virkemiddel. Hvis byene kan vise til tiltak som virker like godt, så gjerne for oss. Det er resultatene som teller. Men hittil har vi ikke fått servert alternativer som er like gode, sier Lahnstein og viser til gode erfaringer fra Stockholm og London.

- Samtidig vil jeg signalisere at byer som gjennomfører tiltak som virkelig monner, vil møte en vidåpen dør hos oss i Samferdselsdepartementet. Disse byene vil kunne vente seg god økonomisk uttelling i form av belønningsmidler fra staten.

- En pott på godt over en milliard skal deles ut i neste fireårsperiode. Hvis storbyene er villige til å inngå forpliktende avtaler med oss, så vil de også kunne få større forutsigbarhet for framtidig statlig støtte, lover samferdselsministerens høyre hånd.

Avviser avgiftshopp
- Til tross for økende drivstoffpriser så øker biltrafikken. Mange har god råd og velger derfor å kjøre like mye, men for store deler av næringslivet og ikke minst pendlerne og folk i Distrikts-Norge er det ikke gode alternativer til bilen, sier Lahnstein.

Han mener den nye nasjonale transportplanen må inneholde en differensiert politikk, der det brukes andre virkemidler i byene enn i landet for øvrig. Lahnstein mener det vil være gal medisin med en kraftig økning av drivstoffavgiftene generelt, slik noen har tatt klimamessig til orde for.

- Hvis vi skal oppnå en stor effekt på klima og miljø, så må vi ha en veldig kraftig økning i drivstoffprisene. Det er vanskelig å se for seg at dramatisk økte drivstoffavgifter derfor blir et viktig klimatiltak. En slik politikk vil bli veldig krevende, både fordi høye drivstoffpriser vil ha en negativ fordelingseffekt og i tillegg vil ramme næringslivets konkurranseevne. Derfor er vi i stedet nødt til å fortsette langs mange spor, sier Lahnstein.

Kjøre økonomisk
Han mener svaret ligger i mer energieffektive biler pluss systematisk jobbing overfor næringslivets transportbehov. I tillegg må Ola og Kari lære seg å kjøre på en mer økonomisk måte.

- Vi registrerer at befolkningsveksten er størst i og omkring de største byene. Mange familier har så god råd at de kjøper bil nummer to og tre. Bilparken og bilbruken har økt kraftig i Norge. Det skaper et enormt press, og bilen blir veldig tilgjengelig. Dermed blir det også fristende å bruke bilen oftere.

- Svaret er en god kollektivtransport pluss bedre tilrettelegging for gående og syklende kombinert med restriktive tiltak som begrenser bilbruken i de store byene. Jeg opplever et positivt taktskifte i miljøorganisasjonene, der det ikke bare ropes om mer penger til jernbane, men også presses på for å begrense bilbruken i de store byene. Videre er det gledelig at både LO og NHO i løpet av det siste året har snudd i synet på køprising.

Vil ikke tvinge
- Er det aktuelt for staten å tvinge byene til å innføre køprising?

- Vi vil i første rekke premiere de byene som stiller opp. Å tre løsninger ned over hodene på folk fører til et høyt konfliktnivå og gir ofte dårlige løsninger, sier Lahnstein.

Lederen i Natur og Ungdom, Ingeborg Gjærum, forteller om lokal aksjonskamp rundt om i de store byene med et klart budskap om rushtidsavgift.

- For oss er det viktig å få dette på plass i en storby slik at det kan bli litt mindre mystikk rundt dette virkemidlet. Det er kombinasjonen av god kollektivtrafikk og trafikkbegrensende tiltak som gir resultater. Vi er bekymret over at veitrafikken øker i hele landet, sier Gjærum. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere