*Nettavisen* Nyheter.

Vinner på frekkhet

Unge Venstre får skryt for frekkhet i sin «forbudte» reklamefilm.

Politisk reklame er forbudt på fjernsyn, men på Internett er det ingen begrensninger. Nettavisen og TV 2 har invitert alle ungdomspartiene til å lage sine valgkampvideoer, og mange har til nå stemt på hvilket parti som de synes har laget den beste. Hele 48 prosent mente at Unge Venstre fortjener førsteplass. Nå har også ekspertene uttalt seg.

Nettet for de unge
Seniorrådgivere i PR-byrået Burson-Marsteller Knut Rostad og Guri Ofstad Varpe er jevnt over imponert over ungdomspartienes innsats.

Klikk på bildet for å forstørre.

- De unge leser ikke brosjyrer, og stadig færre ser på TV. Det å bruke nettet er riktig måte å nå de unge på, konkluderer de to.

- Nettet kommer til å bli stadig viktigere i valgkampene. Det ser vi fra USA, der Obama og Clintons YouTube-snutter engasjerer og provoserer så mye at de også blir nyhetssaker, og dermed vist på primetime tv, sier Varpe.

Scorer på humor
Mens Frp blir slaktet for både håpløs lyd og bruk av feil virkemiddel, innkasserer Venstre toppkarakter for humor og klart budskap.

- Man er ikke i tvil om hva Unge Venstre mener etter å ha sett denne videoen.

Også Nettavisens lesere trykket Unge Venstres valgvideo til brystet.

Her er ekspertenes dom:

Unge Venstre

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Denne liker vi best. En helt klar vinner; de bruker humor, er frekke på en bra måte og får tydelig fram flere av budskapene sine. Det er morsomt at de karikerer motstanderne sine, og det hele gjøres med en viss sjarm. Det er et visst revypreg over det, og man slår seg ikke akkurat på knærne og ler, men videoen er lett og tydelig. Ekstra ros til Unge Venstre fordi de klart og tydelig fikk fram flere politiske budskap, ikke bare ett. Bra jobba!

AUF

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Denne videoen er morsom, men den blir litt for enkel. Det er et svevende og uklart budskap. De er ikke frekke nok, og budskapet er noe man ikke kan ta stilling til. At vi skal hjelpe hverandre, er noe alle ønsker. Dessuten er videoen alt for treig, og på 1 minutt og 50 sekunder får de bare fram et vagt budskap. Det ser ut som AUF har det sosialt og trivelig, men man får ikke noe inntrykk av hva de står for.

Unge Høyre

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Denne er artig, men faller litt gjennom. Dessuten mangler den et annet budskap enn at man bør stemme Høyre, og at damer vil ha Høyrefolk. De har en fiks ide, men den holder ikke helt mål. Den er morsom, men filmen vekker ikke engasjement. Men de får terningkast tre for humor.

Senterungdommen

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Starten er fin, den pirrer nysgjerrigheten. Dette er den eneste videoen som benytter seg av en voksenperson (Åslaug Haga), men det fungerer fint fordi de har fokus på saker som angår ungdommen. Det er bra bruk av musikk, dramaturgien funker fint, og det er den eneste videoen der man ser at det dreier seg om mange folk som vil noe. Men det er litt halleluja-stemning over det hele, og det trekker litt ned. Derfor får de en svak femmer.

Rød Ungdom

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Sjarmerende film med et tydelig budskap: de rike taper på RV. Men starten er dårlig, og det er snodig at de har valgt å starte med å filme noen som står og røyker i en bakgård. Dette er den eneste videoen der man ser lederen for ungdomspartiet, som her prøver seg som komiker. De bruker selvironi og overdimensjonerer virkemidlene, men det funker fint. Men det er tvilsomt om budskapet de tar opp berører ungdommen.

FpU

HTML EMBED

Klikk på bildet for å forstørre.

Ekspertenes dom:

Hvorfor skal en 5-åring ha noen formening om eldreomsorg og valgfritt sidemål. Det er mulig FpU har tenkt at det skal være sjarmerende å bruke et barn, men her fungerer det ikke. 5-åringen er både flink og søt, og det er ikke hennes feil at det ikke fungerer. Dessuten får FpU trekk for lyd og håpløs musikk. Vi måtte se gjennom videoen to ganger for å se hvem bildet i begynnelsen av videoen var av.

Se flere politiske valgkampvideoer her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.