(SIDE2): - Alt som bidrar til mindre mettet fett i kosten er positivt. I den grad dette kan bidra så er det positivt, sier overlege Kjetil Retterstøl ved Lipidklinikken på Rikshospitalet til Side2.

I fjor uttalte divisjonsdirektør i Sosial- og helsedirektoratet, Knut-Inge Klepp, at sunnere pølser er nøkkelen til et sunnere Norge.

- Å lage pølser med en sunnere fettsammensetning ville hjulpet mye. Nordmenn spiser enormt mye pølser og her ligger det et stort potensial, sa Klepp.

Tirsdag presenterte Mills en sunnere variant av pølsen - «Vita hjertego’ pølser».

BAKGRUNN: - Gjør pølsene sunnere

Spiser 115 pølser
Ernæringsfysiolog i Mills, Linda Granlund, sier at nordmenn i snitt spiser 115 pølser i året, noe som kan bidra til forhøyet kolesterol i blodet. Den såkalte sunne og nye pølsa inneholder kun renskåret norsk svinekjøtt. Det usunne, animalske mettede fettet som vanligvis finnes i pølser, er erstattet med hjertevennlige oljer av raps og solsikke. Pølsa inneholder også kun 9 prosent fett.

Granlund mener at å erstatte mettet fett med oljer kan bidra til å redusere kolesterolnivået i Norge. Høyt kolesterolnivå kan føre til hjerte- og karsykdom.

For kort tid siden kom Mills også med laksepølsen, som også har som mål å gjøre nordmenns kosthold sunnere.

- Laksepølsen var en ny måte å få folk til å spise mer fisk, og den var rettet mot barn. Denne pølsen er den mest hjertesunne i kjøttkategorien, hevder Granlund.

Vanskelig med sunnhet
Retterstøl mener det generelt er komplisert å gi råd om kosthold.

- Vi hadde for eksempel en pasient for ikke lenge siden, en nyskilt mann i 40-åra, som vi rådet til å spise mer fisk. Etter en stund kom han tilbake til oss og kolesterolet hadde økt fra 7 til 9. Han sa han hadde spist fisk fem ganger i uka, men det viste seg at han hadde spist fiskesuppe med masse fløte. Det kan høres så lett ut å tilegne seg et sunnere kosthold, men for noen er det vanskelig.

Retterstøl mener du kan bli lurt av matvarer hvor du ikke ser fettet. Et eksempel er kjøttdeig som inneholder en del fett, og mesteparten er mettet fett. Han gir noen eksempler på hvordan du kan spise sunnere:

- Erstatt kjøttdeigen med karbonadedeig. De fleste synes karbonader er like godt.

- Unngå fete meieriprodukter. Alt fett som kommer fra dyreriket, fra kua, bør unngås. Det vil si alle sammenblandede kjøttprodukter som for eksempel kjøttdeig, servelat, salami og trønderfår. Disse produktene inneholder mer fett enn du tror.

- Bytt ut potetgull med nøtter.

FAKTA:

Mettet fett: finnes mye av i meieriprodukter og kjøtt. øker blodkolesterolet og risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Enumettet fett: finnes mye av i olivenolje, rapsolje og peanøttolje, ansees for å være nøytralt. Det vil si at det har liten eller ingen effekt på blodkolesterolet.

Flerumettet fett: finnes mye av i soyaolje, rapsolje, maisolje og solsikkeolje. Senker kolesterolnivået i blodet.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!