Gå til sidens hovedinnhold

Denne rustholken skapte vill budkrig

Porsche 356

Så mye ville du neppe betalt for denne bilen.

I 1948 trillet den første Porschen ut av fabrikkporten i Stuttgart. Et eventyr hadde startet, og siden har mange – veldig mange – biler trillet ut av den porten.

En av de tingene som gjør Porsche unikt, er overlevelsesprosenten.

Så mye som 80 prosent av alle produserte Porsche-biler eksisterer fortsatt. Det er det neppe noen annen serieprodusert bil som kan matche.

Men når vi ser hva folk kjøper – ja, ikke bare kjøper, men betaler blodpris for – så skjønner vi det.

Porsche 928: En glemt godbit i bruktmarkedet

Har sett bedre dager...

Bilen på disse bildene er en 1959-modell Porsche 356 cabriolet, som definitivt har sett bedre dager. Bilen er så rusten at den knapt kaster skygge. Den har svære rusthull i både gulv og tak og det er vel egentlig fint lite som er på stell. Bortsett fra at det er en Porsche...

Eieren la den ut til salgs på den amerikanske auksjonssiden e-bay til vanvittige 99.000 dollar (ca. 600.000 kroner). Det skapte furore i entusiastmiljøet.

Noen ble så sinna at fråden nærmest sto ut av kjeften på dem, mens andre så litt mer humoristisk på det og lurte på om den kanskje var ferdig restaurert...

Eieren tok imidlertid til «vettet» og reduserte prisen til «bare» 56.000 dollar (ca. 340.000 kroner), men da ble det til gjengjeld skikkelig fart i sakene – og bilen ble solgt på et øyeblikk.

Ikke "gi bort pris" akkurat...

Det er fortsatt ikke noen «gi bort-pris» altså, bare så det er sagt.

Men den gamle loslitte regla om etterspørsel og tilbud gjelder tydeligvis fortsatt.

Porsche 356 cabriolet er jo en relativt sjelden fugl. Det er ikke fælt mange år vi skal skru tiden tilbake for at det ikke fantes en eneste slik bil i Norge – om vi holder replikabilene utenfor.

Men direkte uvanlig er den dog ikke. Hvis man absolutt vil ha, så finnes det biler til salgs på det internasjonale markedet med jevne mellomrom.

Noen ser kanskje også utfordringen i å gå løs på et slik prosjekt og tilfredsstillelsen ved å klare å fullføre en såpass krevende restaurering som denne bilen krever.

Porsche 911 Targa: Denne nyheten er egentlig 50 år gammel

Kjent for å ruste

Porsche 356 er kjent for å ruste friskt. Det har denne gjort også. Gulvet er mer eller mindre borte. Det er også aller første gang vi ser et så saftig rusthull i en løs hardtop.

Seter, kalesje og interiører er heller ikke akkurat hva det en gang var. Motoren følger med, men er delvis nedplukket i deler.

Bilen – som har en fortid i Missouri, USA – skal ha matching numbers, men er ikke helt komplett. Det mangler noen småting, står det i annonsen.

Porsche 911 RSR: Lasse (39) måtte bygge drømmebilen selv

Dyr å sette i stand

Det er i prinsippet to typer mennesker som kan gå løs på noe slikt: Det er de som har så vanvittig mye penger at de har råd til å sette bort hele jobben til proffe.

De andre er de som er både så tålmodige, strukturerte og flinke at de kan gjøre det meste av jobben selv. Men selv for de sistnevnte vil det renne på med betydelige kostnader. Porsche-deler har aldri vært direkte billige...

Ur-Porsche

Porsche 356 var den første produksjonsbilen til Porsche. Den ble produsert fra 1948 til 1965 i forskjellige varianter. Den totale produksjonen endte på ca. 76.000 biler.

Bilen på disse bildene er siste årgang av A-modellen som liksom er ur-Porschen. Senere kom både B- og C-modeller, og de ble produsert parallelt med 911 et par år også – som et billigere alternativ.

Porsche 911:Dette var bilen drømmedama skulle hatt ...

Cabriolet modellen – slik som denne – ble produsert helt fra starten av og sto tidvis for mer enn halvparten av salget. Naturligvis var USA et stort og viktig marked. Da som nå.

At disse bilene for lengst er klassikere er helt unødvendig å fortelle. Det røper prisene – og har gjort det lenge.

Allikevel er det spesielt å se så dårlige biler som denne regelrett bli revet unna for flere hundre tusen kroner.

Vi håper så klart at ny eier evner å sette den i stand igjen og på den måten bidra til å heve Porsches allerede gode overlevelsesstatistikk ytterligere.

Artikkelen er først publisert på broom.no. Les også:

Tro det eller ei – denne ble solgt for 350.000 kroner!

Ketil Solvik-Olsen: Han er ikke helt som andre ministere...

Volvo 245: Og slik selger de bruktbil i Sverige...

BMW M5: BMWs nye versting blir svært eksklusiv





Kommentarer til denne saken