Tidligere racerfører og biljournalist Chris Harris er lidenskapelig opptatt av bil, og har siden 2016 vært programleder for BBCs legendariske bilprogram «Top Gear».

Harris har tidligere gitt uttrykk for en viss skepsis når det gjelder elbiler, men mener selv at han har et mer åpent sinn når det gjelder batteridrevne biler enn han får æren for.

Han synes imidlertid at mange produsenter har lovet mer enn de har klart å holde.

– Jeg synes elbiler er gode biler, sier Harris i en samtale med «Top Gear Magazine»-redaktør Jack Rix som er lagt ut på den offisielle «Top Gear»-kanalen på YouTube.

– Jeg synes bare det er en del elbiler de siste ti årene som er blitt solgt inn som fremtiden, men som ikke synes å egentlig passe i noens liv.

Når brukeren må begynne å tilpasse seg bilen og ikke motsatt, er man ved et punkt «hvor en heller kan ta taxi», mener Harris.

– Jeg er ikke interessert i Nissan Leaf eller den slags biler. De har ikke rekkevidden som tilfredsstiller andre enn de som bor i byen og surrer rundt der.

Skuffet over Tesla

Harris poengterer at det skjedde en omfattende endring da Tesla kom på banen for alvor. Men som bilentusiast er han ikke helt overbevist av den amerikanske bilprodusenten.

– Tesla endret alt. Men det som frustrerer meg med Tesla, er at det så åpenbart er biler for folk som ikke liker biler.

– De er svært imponerende og ekstremt raske, men mangler de sofistikerte egenskapene som gjør en bil spennende. Hvordan de oppleves, hvordan de føles på veien og hvordan noen av dem er skrudd sammen, er skuffende.

– Så når Porsche lager elbil, da er jeg spent.

Les også: «Top Gear» nekter først å svare på Nettavisens Tesla-spørsmål – så kliner de til

Top Gear har en omfattende test av elbilen Taycan i årets sesong, nærmere bestemt toppmodellen Porsche Taycan Turbo S.

Porsche er kjent for å skru sammen noen av verdens beste sportsbiler, og Harris skjuler ikke at han er imponert.

– Taycan er en fantastisk maskin. Den kommer til å snu opp ned på hele spillet. Det kommer det til å være mange skeptikere. Men en halvtime i den bilen, og du er solgt, sier Harris til Nettavisen.

Du kan se hele innslaget fra «Top Gear» her:

– Kan ha svaret på elbilenes største dilemma

– Men den kanskje største nyheten av alle, er at Taycan kan ha svaret på elbilverdenens største dilemma: Ladetid.

Ladekøangst er et begrep flere og flere nordmenn blir kjent med, og handler om at det tar tid å lade en elbil. En av begrensningene ligger i hvor mye strøm elbilen kan ta i mot.

Harris sammenlikner å fylle batteriet på elbilen med å fylle et basseng med vann hvor en vanlig hageslange representerer strømkabelen.

– Jo lavere spenning (volt), jo lavere trykk har du til å fylle opp batteriet med elektrisitet. Og det er grunnen til at det tar så lang tid å lade en vanlig elbil, forklarer Harris.

Porsche Taycan er imidlertid verdens første serieproduserte elbil med et 800 volts anlegg – det dobbelt av det som er vanlig.

– Det betyr at du får mye mer trykk i slangen, og kan fylle batteriet mye, mye raskere.

Med en lader som kan gi en effekt på 270 kW kan du i teorien få 320 kilometer med rekkevidde på 20 minutter.

– Det er bare ett problem, sier Harris.

Og det problemet er at det i dag finnes kun fire ladestasjoner med en slik effekt i hele Storbritannia. I Norge er situasjonen bedre, men ikke god. Ifølge Elbilforeningens ladekart er det i skrivende stund 43 såkalte lynladere som kan tilby den effekten her til lands.

– Nok en gang er teknologien i elbilene langt foran infrastrukturen, sier Harris.

Han konkluderer med at Taycan neppe kan sies å være en familiebil, og dessuten at den er forbeholdt en helt klar målgruppe:

– Taycan er ikke for alle

– Denne bilen er, som med all ny teknologi, for rike mennesker.

– Jeg hater å måtte si det, men med mindre du har en stappfull konto, tilgang til en bil til og eier et hus med en oppkjørsel hvor du kan installere en lader, så kommer ikke denne bilen til å fungere for deg. Virkelig ikke.

Les også: Test: Porsche Taycan Turbo S

En ting Porsche mangler, ifølge Harris, er nettopp et ladenettverk som fungerer i hverdagen.

– Tesla har en enorm fordel med Supercharger-nettverket sitt. Det beste med å bruke en Tesla på daglig basis er, er ladenettverket. Det er nesten mer tilfredsstillende enn bilen selv, mener Harris.

Chris Harris stiller også spørsmål ved bagasjeplassen i Taycanen, som er fordelt på l 366 liter bak og 81 liter foran i «trunken».

Skulle valget stå mellom en elektrisk Porsche og en BMW M5 for deg og familien, er anbefalingen fra Harris grei:

– De har endt opp med en løsning som ikke er stor nok bak for en normal familie. Hattehyllen er smal og bagasjerommet er ikke spesielt stort. Så er den en reell erstatning for BMW M5? Nei, det er den ikke.

Med mindre du har en stappfull konto, tilgang til en bil til og eier et hus med en oppkjørsel hvor du kan installere en lader, så kommer ikke denne bilen til å fungere for deg. Virkelig ikke.

Chris Harris om elbilen Porsche Taycan

Hvor miljøvennlig er egentlig elbiler?

Chris Harris stiller også spørsmål ved hvor grønne elbiler egentlig er, og spør retorisk om hvor litiumen og tungmetaller kommer fra?

– Jeg er virkelig bekymret for at reguleringer og politikere får folk til å tro at en bil som Porsche Taycan er en nullutslippsbil. Det er den ikke, slår Harris fast, og fortsetter:

– Selv den mest ettergivende forsking på området vil si at du må kjøre 24.000 km før bilen går i null sammenliknet med en bil med forbrenningsmotor. De mindre ettergivende studiene sier 40.000 km. For noen mennesker tilsvarer det 5–6 års bilbruk.

Om Porsche Taycan Turbo S blir i dyreste laget, kan kanskje denne være aktuell: Test: Porsche Taycan 4S Performance

Se hele praten med Chris Harris og Jack Rix her:

Bildeserie

Se bildene av Porsche Taycan

Fakta: Porsche Taycan Turbo S / Turbo


Motor: Elektrisk, en på foraksling og en på bakaksling

Effekt: 625 hk – 761 hk med overboost / 1.050 Nm (Turbo: 680 hk m/overboost / 850 Nm)

0-100 km/t: 2,8 sek.

Batterikapasitet: 93,4 kWt

Rekkevidde: 388-412 km (Turbo: 381-450 km)

Forbruk: 2,69 kWh/mil (Turbo: 2,3 - 2,67 kWh/mil)

Toppfart: 261 km/t

Bagasjerom: 447 + 366 liter

Lengde x bredde x høyde: 496x197x138

Vekt: 2.295 kg

Pris: Fra 1,6 mill (Turbo: Fra 1,3 mill)