Gå til sidens hovedinnhold

En plass i solen

Porsche 911 Targa. En sikker cabriolet med lange tradisjoner. Les testen og se bildene.

I mer enn førti år har Porsche 911-entusiaster kunnet velge den særpregede modellvarianten «Targa», der det opprinnelige målet var å skape en kabriolet med høyest mulig sikkerhet.

BILDESPESIAL: Se 911 Targa S4 nederst i saken

Frykten for strengere amerikanske sikkerhetskrav skapte usikkerhet blant mange europeiske sportsbilprodusenter tidlig på sekstitallet.

USA-krav
Ikke minst var utallige britiske bilmerker helt avhengig av eksport til USA, og et forbud mot åpne biler ville få dramatiske konsekvenser for mange fabrikker.

Da Porsche 911 Coupé ble introdusert i 1963 erstattet den 356-modellen, som gjennom hele sitt livsløp var blitt produsert i ulike åpne karosserivarianter under betegnelsene roadster, speedster og kabriolet.

Bilmagasinet mener:

DESIGN
Targa tilfører 911 Coupé mer harmoni. Men det handler mer om et stort soltak enn en erstatning for en ekte kabriolet.

MOTOR
Herlig bunndrag og et rått dreiemoment fra 2500 til over 6000 o/min gir solide ytelser. Kraft-toppen kommer som en slegge ved 4600 o/min.

KJØREEGENSKAPEROGKOMFORT
Svaret er ja, og ja!
911 4S byr på enormt veigrep og en stryrepresisjon som de fleste bilfabrikker fortsatt bare kan drømme om. Fin komfort, men utsynet er best for litt større førerer.

BREMSER
Solide ventilerte skiver på alle fire hjul. Med keramiske skiver (ekstrautstyr) er Porsche-bremsene blant det beste som kan kjøpes for penger.

INTERIØR
Gode plassforhold og høy kvalitet på detaljer og materialer (mye skinn er standard). Bra utsyn til forkant av forskjermene gjør det lett å plassere bilen riktig i idealsporet.

UTSTYRSNIVÅ
Aircondition, elektriske vinduer, sentrallås, CD-radio og PSM stabiltetskontroll er standard. Regn likevel med å bruke 100.000 kroner for å få bilen utstyrt slik du vil!

KOSTNADER
Porsche holder seg godt i verdi og har lave servicekostnader sammenliknet med mer eksotiske sportsbilmerker. Moderat forsikringspremie for voksne eiere.

PRAKTISKBRUK
Targa er mer praktisk i bruk enn både Boxster og 911. Bakluke gir god adkomst til det ekstra bagasjerommet bak i kupeen når de to små baksetene slås ned. I tillegg er det 105 liter bagasjerom foran i bilen.

KONKLUSJON
911 Targa 4S veier marginalt mer enn en vanlig kupé, men glasstaket bringer lys og luft inn i kupéen. Vi liker det, og ville seriøst vurdert en Targa mot en vanlig kupé - men er ikke noen kabriolet-erstatning.

Porsche ble derfor raskt møtt med spørsmål om en åpen utgave av 911-modellen, og svaret kom på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i 1965.

Her viste fabrikken for første gang 911 Targa, en modell som fikk sitt navn etter det berømte Targa Floio løpet på Sicilia, som Porsche allerede hadde vunnet flere ganger.

Ny tanke
Med sin brede og kraftige veltebøyle introduserte denne modellen en ny måte å «tenke» kabriolet på. I åpen form var den nærmest like luftig som en kabriolet, men 911 Targa kunne lett omgjøres til en lukket kupé ved å slå opp en liten kalesje med plastvindu bak bøylen, og feste et sammenleggbart tak mellom bøylen og rammen på toppen av frontvinduet.

Dersom bilen slo rundt ville passasjerene være godt beskyttet – uansett om bilen var åpen eller lukket – og Targa ble dermed det perfekte svaret på ryktene om at amerikanske myndigheter ville forby åpne biler.

Etter et par år i produksjon hadde Porsche gjort en interessant observasjon: de aller fleste Targa-eierne tok bort det store takpanelet når de ønske kabriolet-følelse, men lot den lille kalesjen bak bøylen være lukket for å hindre trekk i nakken.

Til modellåret 1968 lanserte derfor Porsche et fastmontert dobbeltkrummet glassvindu som en erstatning for den opprinnelige kalesjeduken med et innsydd bakvindu i plast.

Ny generasjon
Glasspaneler er stikkordet når Porsche 911 Targa nå lanseres i sin sjette generasjon.

Det kom en «riktig» kabriolet-utgave av 911-en i 1983, men dette forhindret ikke at Targa fortsatt ble foretrukket av mange som det ideelle kompromisset mellom en åpen og lukket utgave av 911.

Utseendemessig var Targa nærmest som en lukket kabriolet å se til i 27 år – inntil introduksjonen av et helt nytt konsept kom i 1996. Dagens 911 Targa bygger videre på dette viktige generasjonsskiftet, der denne karosserivarianten får et helt annet uttrykk enn de klassiske 911 kupé- og kabriolet-variantene.

Det karosserimessige utgangspunktet før «forvandlingene» er nå en 911 kupé, men et to-delt stort glasstak på hele 1,54 kvadratmeter gir den klassiske 911-en et helt annet utseende – og på et punkt en bruksegenskap den er helt alene om i 911-historien.

Andre interesser
Historien viser at Targa-kjøperen setter fokus på litt andre egenskaper ved sin Porsche enn de mest entusiastiske og kjøre-interesserte 911-eierne.

Med en Targa handler det ikke lenger bare om skarpest mulige kjøreegenskaper og de høyeste ytelser, men estetisk nytelse og gode bruksegenskaper.

Dermed spiller det store åpningsbare glasstaket og bilens topphengslede bakluke av glass to viktige roller for eieren. Med et glasstak er alltid nærheten til elementene sterkere enn i en klassisk kupé – enten det er åpent eller lukket – samtidig som den store bakluken gjør det lett å benytte de små baksetene som et ekstra rommelig bagasjerom når setene er slått ned.

Smart løsning
Rent praktisk blir en Targa skapt ved hjelp av en stor «kassett» inneholdende glasstak, åpningsmekanisme og bakluke blir montert som en stor enhet i en utgave av 911 Coupé-karosseriet der hele midt partiet er skåret bort. Når taket er festet til resten av karoseriet får 911-en tilbake nøyaktig den samme stivheten som om det hadde vært et helsveiset tak.

Når det gjelder vekten, er det dårligere nyheter. Selv om det har lykkes ingeniørene å slanke taket med cirka 2 kg i forhold til forrige Targa-modell, er det fortsatt en ekstra vekt på 60 kg å dra med seg. Som du ser av spesifikasjonene koster dette 0,1 sekund på akselerasjonstiden fra 0-100 km/t, og selvsagt er det ingen fordel å få ekstra vekt så høyt plssert i karosseriet med tanke på kjøreegenskapene.

Bare et bane-problem
Det sentrale spørsmålet er om vi vanlige Porsche-entusiaster og kjøpere merker dette. Kjører vi noen gang bilen på en slik måte at dette påvirker dynamikken i bilen og kjøregleden bak rattet? Deltar du i slalomcupén til Porsche klubben, eller engasjerer deg sterkt i banetreffene, er det kanskje ikke en Targa du skal ha.

Uansett hva du skal bruke din 911 Targa 4S til, så er det ikke til å komme utenom at kjøreegenskapene er fantastiske.

På svingete vei skal det godt gjøres å finne en mer presis og sikker bil enn en 911 med firehjulsdrift. Og nå når også Targa leveres med firehjulsdriften og det brede karosseriet som kun er forbeholdt 911-ne med drift på alle fire, er det like morsomt å sitte bak rattet på en Targa som en Carrera Coupé.

Tunnelopplevelse
Ja, på et punkt er det faktisk atskillig morsommere, og det er når taket er åpent og vi hører den herlige budringen fra bokser-sekserens fire eksosrør nå vi kjører gjennom tunneler.

Lyden av 355 hestekrefter får det til å sitre herlig i ryggraden.

Targa var tiltenkt å erstatte en kabriolet, og da jeg selv eide ulike Targa-modeller på søtti- og åttitallet var det nettopp det den gjorde.

Men da Porsche introduserte kabriolet-versjonen av 911 i 1983 mistet Targa etter min mening mye av sin berettigelse.

Med stort glasstak og en praktisk bakluke fremstår imidlertid Targa som en interssant 911-variant for folk som er komfortsøkende, og samtidig ønsker litt mer kabriolet-følelse enn et vanlig soltak på en 911 Coupé vil gi.

Valgfrihet
Purister vil kanskje hevde at dette blir feil i forhold til 911-ens grunnidé som sporsbil, og vi skal ikke motsette oss slike argumenter. Men kanskje er det derfor du kan velge mellom alt fra «tunge» targa modeller til lette RS og GT utgaver av 911.

Sannheten er jo at «alle» elsker 911, og med mange varianter er det ingen sak å finne sin drømme-Porsche.

Les mer om bil og trafikk i Bilmagasinet

Her ser du flere bilder av den åpne Porschen:

Kommentarer til denne saken