Gå til sidens hovedinnhold

Presser på for økt retur av tomgods

Delstatsmyndighetene på Hawaii jobber nå med forslag for å øke returen av flasker og bokser på ferieparadiset. Økonomisk støtte og skattelettelser er blant tiltakene som vurderes

Delstaten ønsker å motivere flere dagligvarebutikker til å sette oppe egne returpunkter for drikkevareemballasje, og de jobber nå både med en ny lov og et forslag fra helsedepartementet som er ansvarlig myndighet for returordningen på Hawaii.



Ifølge lokalavisen Star Bulletin er målet med begge tiltakene å oppmuntre flere dagligvarebutikker til å tilby retur av flasker og bokser.



I dag må forbrukerne frakte tomgodset til retursentre for å få tilbake panten.



- Vi ser at folk ønsker flere retursentre og vi forsøker å hjelpe med det, sier visedirektør Larry Lau i Hawaiis helsedepartement.



Tiltakene som nå foreslås skal være støttet av eierne av dagens retursentre. Tomra har vært en viktig leverandør av utstyr til ordningen på Hawaii så langt.



Det var fra nyttår at Hawaii innført pant på tomgodset under sin nye flaskelov. Det var 43 retursentre på Hawaii da ordningen startet ved nyttår, og antallet har nå økt til 56 ifølge Star Bulletin.



Returnivåene ser også ut til å være på rett vei, tallene viser at i januar og februar ble returnert 12 millioner bokser og flasker i hver av månedene, for deretter å øke til 32 millioner enheter i mars.



Panten på Hawaii er på 5 cent, i tillegg til en avgift på 1 cent som går til delstatens kostnader med ordningen.



Den nye loven forslår skattekreditter på inntil 50.000 dollar for butikker som vil sette opp retursentre og inntil 125.000 dollar i støtte til hver organisasjon som vil etablere slike sentre.



Det er også inen et lovforslag om å innføre strekkoder på enballasjen som vil lette arbeidet med å bruke panteautomater.

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller

Kommentarer til denne saken