Fra og med 1. januar 2013 ble produktplassering tillatt på de kommersielle tv-kanalene i Norge.

TV3 har hatt denne muligheten i flere år, siden de sender fra London, og dermed er underlagt britiske kringkastingsregler. Flere av kanalens programmer har derfor inneholdt produkter fra TV3s annonsører før det ble åpnet opp for denne muligheten i Norge tidligere i år - «Top Model» er ett av dem.

- Ja, det er produktplasseringer i «Top Model», og programmene er tydelig merket med en «P» slik loven krever, sier Line Vee Hanum, fungerende kommunikasjonssjef i TV3, til Nettavisen NA24.

Mandag er det sesongpremiere på realityserien, som følger en gruppe unge jenter som ønsker å satse på en modellkarriere, og allerede i første episode blir produkter fra annonsørene promotert gjennom tv-ruta.

- I «Top Model» er det en sponsor for hårprodukter (Gliss) og en for sminke (Maybelline), begge deler en svært naturlig del av «Top Model»-universet. Vi ville uansett måtte ha sminke- og hårprodukter med i serien, i og med at jentene styles foran fotoshooter i hver episode, og dette er en fin måte for sponsorer å knytte seg til «Top Model» på, sier Vee Hanum.

- En måte og utnytte unge på
Den ideelle organisasjonen, Barnevaktensom - som gir råd om barn og medier, reagerer på at et program som «Top Model» inneholder produktplassering.

- Det er stort fokus på utseende gjennom mediene, og vi vet at barn og unge utsettes for et enormt press både på det å ta seg bra ut, men også å prestere godt nok på alle områder i livet. Vi synes derfor at det er uheldig med produktplassering i et program med så mange unge seere, sier Kjellaug Tonheim Tonnesen, rådgiver i Barnevakten, til Nettavisen NA24.

- Når programmet i tillegg handler om utseende så blir budskapet fra de kommersielle aktørenes produktplassering bare enda sterkere, fortsetter hun.

På Wikipedia defineres produktplassering som et betalt produktbudskap med den hensikt å påvirke film- (eller TV-) publikum gjennom planlagt og diskret plassering av et produkt i en film eller et TV-program. Definisjonen omfatter også plassering i andre medier, som for eksempel bøker, musikkvideoer og dataspill.

- Bransjen sier det jo selv at integrert reklame er mye mer effektivt enn noe annet vi har sett, og at generasjon y påvirkes best gjennom denne typen reklame, sier Tonheim Tonnesen.

Produktplassering er ikke tillatt i programmer som er rettet særlig mot barn. «Top Model» retter seg, ifølge Tv3, mot unge voksne.

- Vi etterlyser en større etisk vurdering fra dem som sitter med makten og pengene og som samtidig vet at mange barn og unge i dag sliter med og ikke være fornøyd med seg selv, sier Tonheim Tonnesen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Fullt lovlig

Fra mediebyrået Carat får Nettavisen NA24 opplyst at «Top Model», i snitt, hadde 110.000 seere i snitt i 2011, som var sist TV3 sendte programmet.

Mens 56 prosent av seerne var mellom 20 og 39 år, skal omkring 14 prosent av «Top Model»-seerne ha vært under 18 år.

- Produktplassering gjør at barn og unge mister muligheten til å se på reklame med sunn skepsis, og produktplassering i konsepter som «Top Model», er en måte å utnytte unge hvor mange er i en usikker fase i livet, og hvor man leter etter identitet og anerkjennelse, og derfor er ekstra sårbare og lett påvirkelige, sier rådgiveren i Barnevakten.

TV3 på sin side avviser at de utnytter sine unge seere ved å plassere produkter fra annonsørene i TV-bildet.

- Vi mener det er helt feil å si at vi utnytter våre unge seere, produktplassering er en fullt lovlig og vanlig måte å eksponere produkter på. Programmene er tydelig merket med en «P» slik loven krever, slik at seerne får beskjed om at det er produktplasseringer i programmet, sier Vee Hanum.

Kanalen ønsker ikke å gå ut med hvor mye de tjener på produktplassering.

- Produktplassering gir annonsørene våre nye muligheter til å eksponere produktene sine, og oss som kanal muligheten til å finansiere enda bedre kvalitet på programmene våre. Vi kan ikke gå inn på hvor mye dette utgjør i kroner og øre, men det gjør det altså mulig å lage dyrere og bedre tv-produksjoner, sier Vee Hanum.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vanskelig å forstå at det er reklame
Forbrukerombud i Forbrukerombudet, Gry Nergård, legger ikke skjul på at det statlige organet er skeptiske til bruk av produktplassering - på generelt grunnlag.

- Vi er skeptiske til denne typen skjult markedsføring, men det er et regelverk som kommer fra EU, og det er et ganske firkantet regelverk man må forholde seg til, sier hun til Nettavisen NA24.

Hun påpeker at Forbrukerombudet har jobbet for å sikre at regelverket holdes innenfor strenge rammer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Vi var skeptiske til loven fra starten, men vi fikk i hvert fall gjennom strenge krav med tanke på produktplassering i programmer rettet for barn og at det ikke skal brukes produktplassering i barneprogrammer, sier hun.

- Jeg tror ikke det er alle som vet de blir utsatt for reklame, og jo mindre erfaring og yngre man er jo vanskeligere er det å forstå at dette er reklame, fortsetter Nergård.