Gå til sidens hovedinnhold

Propaganda ble lurt

Forrige uke ble pressen lurt trill rundt av at skoleungdom skulle motta en reklamefinansiert gratisbibel. Men firmaet GratisBibel er bare tull, skapt av Adbusters.

Adbusters i Norge står bak selskapet for å sette fokus på hvor grensene skal gå for kommersielt press.

Aftenposten, NRK, Vårt Land, Nettavisen, Propaganda og reklamebransjens eget tidsskrift Kreativt Forum, er noen av de som har omtalt eller debattert "bibelen" som skulle rettes mot skoleungdom.

Fra nettstedene www.gratisbibel.net og www.adbible.com hentet og presenterte media den konstruerte historien om det amerikanskeide bibelselskapets framstøt i Norge.

– Det mest sjokkerende med denne kampanjen er hvor mange som tar det for gitt at dette selskapet eksisterer. Vi har ikke fått noe direkte negativ respons på reklameutsendelsene våre. Derimot har vi mottatt bestilling på den reklamefinansierte bibelen, sier Joachim Henriksen, også kjent som gratisgründeren Dennis Bakke.

Et utvalg nedsatt av regjeringen, det såkalte Nyborg-utvalget, kom i rapporten "Oppvekst med prislapp", med en anbefaling om et nasjonalt regelverk for og kontakt med næringslivet og sponsing i skolen.

– Regjeringens argumentasjon bygger på at det i dag ikke er noe særlig kommersielt press mot skolebarna. Når er det nok press til å legitimere et lovforbud? Når barna går i sponsede skoleuniformer? Må vi vente til vi har nådd et nivå vi ikke kan akseptere før vi bestemmer oss for å sette ned foten? Spør mediekoordinator Tone Huse i Adbusters Norge.

Reklame

Cyber Monday: Milrab har fylt på med nye salgsvarer