(SIDE2): De siste årene har det stadig blitt mer fokus på styrketrening og det å bygge muskler. Samtidig så er det også flere som sliter med overflødige kilo og et stort inntak av raske karbohydrater blir sett på som én av de største grunnene for dagens overvektproblematikk.

Enten om man vil ned eller opp i vekt, så kan det være lurt å få inn mer proteiner i kosten.

Fem fordeler ved å spise mer protein:

1) Kroppen klarer seg ikke uten
Protein er bygget opp av 20 ulike aminosyrer der 8 av disse kalles for «essensielle». Det vil si at kroppen ikke klarer å produsere disse selv, men må tilføres gjennom kosten. Protein er derfor en viktig og nødvendig energikilde.

2) Protein har flere viktige oppgaver
Alle cellene i kroppen inneholder proteiner og vi trenger protein til blant annet dannelsen av viktige enzymer, hormoner og antistoffer. Vi trenger også næringsstoffet for reparasjon og vedlikehold.

3) Du føler deg mett lenger
Både fett og protein gir høyere metthetsfølelse per kalori sammenlignet med karbohydrater. Blant annet viste en amerikansk studie fra 2012 at kvinner som spiste snacks med mye protein følte seg mett lengre sammenlignet med kvinner som spiste snacks med mindre eller lavt proteininnhold.

Det tar lenger tid å fordøye fett og protein, og mange opplever at blodsukkeret holder seg mer stabilt. Men protein vil være et bedre valg hvis du ønsker å passe vekten fordi dette næringsstoffet inneholder kun 4 kalorier per fram sammenlignet med fett som inneholder 9 kalorier per gram.

4) Forbrenner mer
Protein har den største termiske effekten sammenlignet med fett og karbohydrater. Termisk effekt er et mål på hvor mye energi som kreves for å fordøye og metabolisere det man spiser.

Dette betyr at kroppen bruker mer kalorier når du spiser og fordøyer protein i forhold til karbohydrater og fett. Dermed kan et høyere proteininntak være med på å øke energiforbruket.

5) Bygger muskler
Protein blir ofte omtalt som «kroppens byggeklosser» og næringsstoffet er nødvendig hvis du ønsker å øke muskelmassen, men det er ikke proteinet alene som gjør deg større og sterkere.

I tillegg til riktig styrketreningsmetoder må inntaket av proteiner være på plussiden, altså at du lagrer mer proteiner enn det du bryter ned. Derfor er det viktig å få i seg nok mat og proteiner slik at kroppen har nok energi for å tilpasse seg nedbrytningen som blir satt i gang ved trening. Proteinene i maten blir brutt ned til aminosyrer som igjen blir brukt til å reparere og øke muskelmassen etter en treningsøkt.

Kroppen må også bryte ned proteiner for å danne energi, for å skille ut proteiner som ikke fungerer lenger og for å danne nye proteiner av aminosyrene. Økt muskelmasse vil samtidig øke hvilkeforbrenningen og får du i deg for lite proteiner begynner kroppen å tære på muskelmassen.