Det er få industrier som er like preget av pressetalsmenn som spillindustrien. Forsøk å få tak i en utvikler som faktisk vet hva han snakker om, og du møter en vegg av pressekontakter som muligens videresender forespørselen din.

Målet er naturligvis å kontrollere omtale spillet får ute i media.

Likevel kan selskapenes egne fremrykk mot pressen gå skikkelig på trynet. Det skal godt gjøres å slå popgruppa KLFs brenning av en million pund på en øy utenfor Skottland, men spillbransjen har vært noen turer bak mål også.

Nettsiden VG Chartz har kåret hva de mener er de dummeste pressestuntene i nyere tid. Her er våre fem favoritter.

Avkappede kroppsdeler i London

Da Capcom lanserte skrekkspillet «Resident Evil 5» tenkte de at det var en god idé å plassere virkelighetstro, menneskelige kroppsdeler rundt omkring Trafalgar Square i London. Målet var at publikum skulle finne delene og levere dem tilbake til Capcom, for å vinne en tur til Afrika - hvor «Resident Evil 5» utspiller seg.

Men det er mange mennesker i London og merkelig nok hadde ikke alle fått med seg at «Resident Evil 5» var klar for lansering. Hva ville du gjort om du fant et avkappet hode, noen fingre og en fot du trodde var ekte? Jepp, mange tok kontakt med politiet. En god del kroppsdeler ble dessuten aldri returnert, hvem vet hva som skjedde med dem.

Metoden Capcom valgte for å få kroppsdelene tilbake, var heller ikke helt gjennomtenkt. Personer som fant kroppsdelene skulle gjøre seg bemerket ved å holde delene over hodet og skrike «Kijuju» av full hals. Noe som skapte en smule panikk blant personer som ikke ante hva som foregikk.

På toppen av det hele var de kunstige delene smurt inn med blod og lever fra ekte kyllinger. Eksperter på salmonella kan sikkert si noe om hvor glupt det er ...

«All I Want For Christmas is a PSP»

Microsoft hadde hatt stor suksess med sin virale kampanje for «Halo», og Sony ville ikke være dårligere da de lanserte den håndholdte Playstation Portable (PSP).

Men med slike undergrunnskampanjer skal du være 250 prosent sikker på at du snakker til målgruppen med riktig språk og på korrekt måte. Vi kan trygt si at Sony og Zipatoni, ekspertene som ble leid inn til å gjennomføre kampanjen, ikke ante hva de drev med.

Resultatet ble katastrofalt og Sony fikk en solid ripe i omdømmelakken. Se den dårlige skjulte reklamevideoen nedenfor.

HTML EMBED

Sony innrømmet at de hadde bommet en smule og kom med følgende uttalelse:

- Fra nå av holder vi oss til å lage kule produkter og ikke publisere annet enn fakta om PSP på denne siden.

Pupper og halshogging

Sony på ferde igjen. I forbindelse med lanseringen av actionspillet «God of War II» arrangerte Sony en solid slippfest som skulle være den brutale gudeslakteren Kratos verdig.

Jentene som skjulte brystene kun med malingsstrøk var imidlertid ikke problemet. Varsellampene burde ha lyst da noen tenkte det var en god idé å halshogge en geit.

Bilder fra festen ble publisert i det offisielle Playstation-magasinet, og en rekke britiske aviser kastet seg over saken - med rette.

En geit uten hode er ille nok, men det døde dyret ble også brukt som en festlek. Geitas innvoller var tatt ut, kokt og plassert tilbake i skrotten slik at deltakerne fikk servert kroppsvarmt kjøtt. Festdeltakerne kunne til og med konkurrere om hvem som klarte å spise mest kjøtt.

Sony beklaget i ettertid stuntet.

Red Ring of Death

Bildet til høyre representerer frustrasjon hos mange Xbox 360-eiere. Svært mange, skulle det vise seg, men det ville ikke Microsoft innrømme med det første.

En stund etter lanseringen av Xbox 360 begynte tegnene å bli synlig i internettforum. Brukere klaget på at systemet feilet, og sto og blinket med tre røde lys på ringen rundt av- og på-knappen. Feilen fikk kallenavnet «Red Ring of Death». Microsoft innrømmet ingen feil.

I april 2007 intervjuet nettsiden DailyTech en ansatt i EB Games som hevdet at så mye som hver tredje Xbox 360 dør, og satt i gang en større undersøkelse blant butikkjedene. Responsen var enstemmig. Xbox 360 er den minst pålitelige spillkonsollen i senere tid.

Men Microsoft innrømmet fremdeles ingen feil. Peter Moore, da sjef for underholdningsavdelingen i Microsoft, sier til Mercury News at han ikke kan kommentere hvor mange konsoller som feiler.

- Vi selger Xbox 360 i 36 land, og det er en innviklet business, sier han.

Også mannen som er ansvarlig for designet av Xbox 360 unngår å svare direkte på spørsmålet.

- Vi går ikke ut med det virkelige tallet, sier han til Mercury News.

Men i juli 2007 - halvannet år etter lanseringen av Xbox 360 - har stormen vart lenge nok. Microsoft innrømmer til slutt at feilmarginen er høyere enn først hevdet. Til bloggen Kotaku.com sier Moore at nå er det på tide å snakke ut og gjøre noe med problemene.

Resultatet blir at Microsoft utvider garantien på Xbox 360 til tre år i USA og tilbakebetaler penger kunder har måttet legge ut for reparasjoner som da omfattes av garantien. Det anslås at flammeslukkingen kostet Microsoft rundt seks milliarder kroner.

Lanseringen av Playstation 3

For mye eller for lite kan være like ille om vi lytter til oppropet fra sinte forbrukere da Playstation 3 ble lansert i slutten av 2006, begynnelsen av 2007. Med PS2 var det Sony som satt med flest erobringer i konsollkrigen, men det skulle snart endre seg. Et scenario en ganske arrogant sjef for Sony Computer Entertainment, Ken Kutaragi, neppe hadde forestilt seg.

Salget av PS3 har endelig begynt å ta seg opp, ikke minst takket være prisjusteringene som endelig gjør konsollen tilgjengelig for folk flest. Det er nemlig «folk flest» som driver salget av spillkonsoller - og da kan det være en god idé å snakke med denne gruppen, ikke ovenfra og ned.

Her er noen av sitatene fra Kutaragi før og etter lanseringen av PS3 som satt sinnene i kok hos tidligere lojale playstationspillere.

- Vi vil at forbrukere skal si til seg selv, «jeg vil jobbe overtid for å kjøpe en PS3».

- Den er antakelig for billig.

- Cell-prosessoren vil gjøre mulig en endring innen underholdning lik den fra bøker til film.

- PS3 er ikke en spillmaskin. Ikke én gang har vi kalt den det. Jeg kommer ikke til å avsløre prisen i dag, bare at den kommer til å bli dyr. Jeg er klar over at med all teknologien kan ikke PS3 tilbys til en pris som passer for husholdninger.

- Med PS3 har intensjonen vært å skape en maskin med egenskaper som en superdatamaskin til hjemmeunderholdning.