De siste ukene og dagene har Tesla annonsert en lang rekke endringer i prisene og innholdet i sine produkter, både når det gjelder elbilene og programvarepakker som kan kjøpes ekstra for såkalt Autopilot og full selvkjøring.

Nettavisen oppdaterte nylig vår artikkel som sammenlikner rekkevidde og pris på elbiler i Norge etter at Tesla kuttet prisen på Model S og Model X med opp til 270.000 kroner.

Tesla annonserte priskutt på jevnt over seks prosent for sine elbiler på sin offisielle blogg, og avslørte samtidig at de ville legge ned alle fysiske butikker og gå over til ren nettbutikk.

Videre halverte selskapet prisen på Autopilot og muligheten for at bilen i framtiden kan kjøre helt selv («Full Self-Driving Capability»).

- Skulle ikke vært gjort

At prisene på et produkt går ned, vil normalt bli sett på som noe positivt. Men på nett, i forum og i en lang rekke artikler har kritikken haglet. Det var mange som med ett følte de var blitt lurt og hadde betalt altfor dyrt for programvaren.

Det hjalp ikke på saken at Tesla frister folk til å kjøpe pakkene ved å gjøre det tydelig i nettbutikken at disse pakkene koster mer dersom kunden kjøper dem etter å ha bestilt bilen.

Nå gjør Tesla helomvending.

Først annonserte Tesla at prisene på elbilene går opp igjen med tre prosent og at ikke alle butikker skal legges ned likevel.

Tirsdag uttaler teslasjef Elon Musk at det var en tabbe å kutte prisene på Autopilot og annonserer at prisen går tilbake til normalen mandag 18. mars 2019.

- I ettertid ser vi at de lave prisene ikke burde vært tilbudt. Det ble gjort fordi noen simpelthen ikke hadde råd. Prisene går tilbake til normalen på mandag, skriver Musk på Twitter.

- Musk er en smart forretningsmann

Jim Roger Johansen driver Teslanytt, en av de største Tesla-gruppene på Facebook i Norge. Han følger nyhetene rundt selskapet og Elon Musk tett, og kjøper ikke at prisjusteringen bare var en tabbe fra Tesla sin side.

- Musk er en smart forretningsmann. Det er mye strategi i det som gjøres. Jeg tror Tesla trenger pengene for å vise et bedre resultat dette kvartalet. Ved å annonsere prisoppgang igjen presser han kunder til å ta en avgjørelse nå før kvartalet er over, sier Johansen til Nettavisen.

- Det er ikke uvanlig av Tesla å finne metoder for å hente penger fra kunder på ting som programvare og prisjusteringer i slutten av et kvartal. Dessverre kan mange endringer skape mye forvirring for nye kunder og en del frustrasjon hos eksisterende kunder som kanskje nettopp har betalt mye mer for samme vare.

Johansen tror også framtidige kunder av selskapet må forvente raske endringer.

- Skal man kjøpe bil fra Tesla så må man innstille seg på at endringer skjer mye raskere enn i resten av bilindustrien.