*Nettavisen* Nyheter.

Test: Lexus ES 300h F Sport S

Biltest

Den nye Lexus ES er både elegant og diskret aggressiv. Men store hybrider uten ladekontakt har fått veldig vanskelige vilkår de siste to årene.

Etter 30 år skal denne bilen selges i Norge. Nye avgifter vil gjøre det til et vanskelig møte.

09.03.19 15:06

Det gode

  • Svært høy komfort
  • Sømløs drivlinje
  • Lavt støynivå
  • Diskret, men likevel aggressivt design
  • Forholdsvis lavt forbruk
  • Lexus har over tid vist at de har fornøyde kunder
  • Godt utstyrt
  • Godt med plass i baksetene

Det dårlige

  • Kun tilgjengelig som sedan
  • Kunne trengt litt mer krefter
  • Trinnvis girkasse er noe du enten liker eller misliker
  • Mangler X-faktoren til LS
  • Ikke det mest brukervennlige infotainmentløsningen
  • Noe trangt bagasjerom

Det grusomme

  • Nye avgifter gjør at konkurransefortrinnet til tyske ladbare varianter skrumper betydelig

Fakta

Lexus ES: Pris og detaljer

Lexus er et merke som i mange år har trosset naturlovene i Norge. Det er et japansk permiummerke opprettet av Toyota primært for å konkurrere på det amerikanske markedet - hvor de gjør det svært godt. Det pleier ikke å være en suksessoppskrift i Norge.

Standarden har vært store, selvpusende bensinmotorer, utelukkende sedan-design - og et betydelig større fokus på komfort enn dynamiske kjøreegenskaper.

Klikk på bildet for å forstørre.

Den nye Lexus ES 300h.

Men innimellom har det fungert også i Norge. Golf-konkurrenten Lexus Ct 200h var i mange år en av de mest undervurderte bilene på markedet. Luksusbilen LS er en stilstudie i alternativ luksus. NX 300h har ganske blitt noe som nærmer seg en storselger. Det kan nok tilskrives at det er en bedre utgave av Norges-favoritten RAV4.

Innimellom har de også vist seg fra sin lekne side, med muskelbilen (!) RC F og den utrolig vakre LC.

Bytter ut stor sedan med en stor sedan

ES har derimot ikke vært en bil Lexus har hatt tro på i Norge. Bilen har eksistert i 30 år uten at Lexus har importert den her til lands. I stedet har de satset på den litt mer sporty, litt mer påkostede GS.

GS har derimot aldri blitt noen storselger. I hybridtopputgave med 3,5-liters bensinmotor (450h) var den herlig, men for dyr. I «billig-hybrid» (350h) skinte den aldri på det sportslige feltet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fronten på Lexus har blitt svært markert de siste årene. ES er intet unntak.

ES - som er den mer komfortable varianten - tas derfor inn i varmen når den nå har kommet i 7. generasjon. Den nye generasjonen er dels basert på den nye Camry som kommer tilbake i Europa senere i år.

I likhet med GS er dette en stor, påkostet sedan. ES er faktisk marginalt lenger, men bittelitt smalere. Lengden skal de i baksetene kunne nyte med justerbare bakseterygger. For dette er nemlig en stor bil: Lengden er nær fem meter.

Klikk på bildet for å forstørre.

På ranglisten til Lexus kommer ES ut som nummer tre - men er likevel nær fem meter lang.

Bedagelig ladefri hybrid

Under panseret finner vi den samme hybridløsning som inntil nylig ble levert i GS 300h - samt nå også i RAV4 og NX 300h: 2,5 liters bensinmotor på 178 hestekrefter og en elmotor på 120 hestekrefter, i kombinasjon med en trinnløs girkasse.

«Hva!? 178 hestekrefter fra en 2,5-liters bensinmotor!! Hvordan er det mulig å få så lite krefter fra en så stor motor», spør helt sikkert mange.

Joda, de kunne fått ut mer enn 178 hestekrefter fra en 2,5-liters bensinmotor, men lavt forbruk og lang holdbarhet har vært viktigere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Under panseret finner vi en 2,5-liters bensinmotor og elmotoren som hjelper til store deler av tiden.

Dette er en ikke-ladbar hybrid - eller ladefri om du vil. Det betyr at bilen i praksis ikke har noen ren elektrisk rekkevidde å snakke om. Lexus fortsetter i stedet å satse på nikkelbatterier, som har langt dårligere kapasitet enn litium-batteriene som brukes i de fleste andre elektriske biler.

Fordelen er derimot at de tåler mange, mange flere ladesykluser. Dermed kan batteriene smålade og hjelpe til veldig ofte, uten å tape kapasitet. Resultatet er at Lexus kan skryte av et offisielt forbruk på 0,47 liter per mil på en bil som veier 1,7 tonn.

Hyggeligere pris - og kun drift på forhjulene

En av de mest markante forskjellene på GS og ES er at sistnevnte sender alle kreftene fra motoren ut på forhjulene, mens den mer sportslige GS hadde driften på bakhjulene.

Klikk på bildet for å forstørre.

Interiøret på ES.

Den andre forskjellen er at interiøret ikke er fullt så påkostet, og disse tingene sørger sammen for en langt hyggeligere pris. Nye ES 300h starter på 540.000 kroner, men strekker seg opp nær 200.000 kroner i Luxury-utgaven.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Testbilen vi har kjørt denne gangen er en F Sport S med listepris like under 700.000 kroner, som inneholder stort sett alt du trenger av ekstrautstyr - samt litt til.

Klikk på bildet for å forstørre.

HUD er en selvfølge.

En cruiser

La oss først ta noe åpenbart: ES veier knapt 1700 kg før du har satt deg inn, og drivlinjen i denne store bilen er den samme som brukes i folke-SUV-en RAV4. Det sier da selv at bilen ikke setter noen fartsrekorder. 0-100 unnagjøres på 8,9 sekunder.

En premiumbil av denne typen kunne fortjent minst 100 hestekrefter ekstra. Tråkker du gassen i bunn, blir det mer lyd enn fart.

Klikk på bildet for å forstørre.

ES er først og fremst en veldig komfortabel bil.

Samtidig er jakten på mer ytelse å misforstå hva bilen søker å oppnå: ES handler ikke om heftig akselerasjon og å jage forbikjøringer. Dette er en bil du ikke skal ha det travelt i. Det handler om silkemyk komfort - og så lenge du aldri trykker gasspedalen mer enn tre-fjerdedeler ned, gjør drivlinjen jobben på en strålende måte. Det samme gjør understellet og lyddempingen.

Dette er en bil du plotter den dynamiske cruisecontrollen inn på passe fart, lener deg tilbake i stolen - og nyter musikken fra Mark Levinson-anlegget.

Klikk på bildet for å forstørre.

Du har en kjøremodusvelger, som også er koblet med det adaptive understellet.

Joda, bilen har kjøremodusvelger over (!) rattet som blant annet styrer det adaptive understellet, men på ES fremstår dette mest som pynt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Lexus handler i stor grad om detaljer - som dette spesielle mønsteret i høytalerne.

Interiøret er ellers veldig Lexus. Det betyr et nær fanatisk fokus på fancy og forseggjorte detaljer - som gitteret foran høyttalerne, det mekanisk flyttbare instrumentpanelet og aluminiumsknappene.

Dette kombineres helt uten blygsel med plastelementer som hadde gjort Toyota stolte på 90-tallet. Mens tyskerne forsøker å skjule plastbruken sin, virker det fortsatt som japanerne feirer sin. Det er i det minste svært ærlig.

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ikke en spesielt god utnyttelse av plassen, men fancy er det med det mekaniske sirkelen som forflytter på seg når du skal inn i menysystemet.

Infotainmentløsningen er forøvrig den samme typen som Lexus har benyttet i noen år. Det betyr en stor, vid og flott skjerm som styres gjennom en pekeplate ved siden av girspaken, ganske likt det du kjenner fra en bærbar PC.

Klikk på bildet for å forstørre.

Pekeplaten til Lexus fremstår alltid som en god idé som ikke fungerer like godt i virkeligheten.

Vi må være så ærlig å si at denne løsningen ikke er den mest brukervennlige på markedet, og Lexus hadde gjort seg selv en tjeneste om de implementerte Apple Car Play og byttet ut pekeplaten med et hjul etter modell fra Mercedes.

Klikk på bildet for å forstørre.

De aller fleste vil finne seg godt til rette i setene.

Setene er forøvrig helt fine å sitte i, men mangler som mange japanske biler skikkelig lørstøtte.

Klikk på bildet for å forstørre.

Også i baksetene er det godt med plass, og seteryggene kan vippes litt bakover.

Klikk på bildet for å forstørre.

Mye bakseteplass og batterier spiser av bagasjeplassen.


Nøyaktig hva er galt med en E-klasse eller 5-serie?

Vi tror ES leverer ganske nøyaktig etter oppskriften kjernekunden til Lexus etterspør. Det er komfort og bøtter og lass, og det finnes ingen andre merker som klarer å gjøre sine egne kunder mer fornøyde enn Lexus. År etter år knuser de konkurrentene i denne typen målinger.

Klikk på bildet for å forstørre.

 

Men det store spørsmålet vi sitter igjen med er følgende: Hva konkret er galt med de ladbare hybridutgavene av Mercedes E-klasse - som nå finnes både med bensin- og dieselhybrid? Dette er biler som leverer på mye av den samme oppskriften som ES, men som har en vanvittig avgiftsfordel gjennom å være ladbar hybrid, mye kraftigere motor - og i Mercedes får du også stasjonsvogn.

BMW har på sin side nettopp avduket oppgradert utgave av sin ladbare 5-serie 530e med 30 prosent lenger elektrisk rekkevidde.

Klikk på bildet for å forstørre.

BMW har hatt en ladbar variant av 5-serien en stund, og nå kommer det straks en oppgradert versjon med større batteri. Foto: Magnus Blaker (Nettavisen)

Ser man på listeprisen kan det være vrient å forstå. Det kan selvsagt hende at det vil demre når man begynner å legge på ekstrautstyr.

Vi er likevel fristet til å si at dette er en bil som kanskje er den klareste taperen på regjeringens avgiftspolitikk, der vanlige hybrider har mistet mye av avgiftsfordelene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag