Gå til sidens hovedinnhold

Rå sportsbåt for to

Vi tester sjøens svar på toseters sportsbiler.

Stormway F-23 stammer egentlig fra et tidligere prosjekt av designeren Egil Ranvig. Både skroget og deler av navnet på vår testmodell er arvet av den gamle Hydrolift F-23, en modell som så dagens lys i 1994.

Gode nyheter
En god del har imidlertid hendt siden den gang. Stormway F-23 har fått ny konsoll, en frisk ny Ferrari-rød farge og noen flere kilo i skroget. Denne ekstra tyngden gjør båten mer bastant i bølgene.

Også utseendemessig har båten blitt frisket opp, selv om noen kanskje vil si at den har et noe kantete «look».

Vi legger i vei ut i bølgene i det som ganske raskt viser seg å være et sporty alternativ i skjærgårdsjeepklassen. Den er leken og vilter, og krever sin mann i sjøen.

Her nytter det ikke å sitte tilbakelent, skal du få utnyttet den til fulle. Med riktig trimming yter den imidlertid så det holder.

Irriterende vindskjerm
Alt er imidlertid ikke bare fryd og gammen på Stormway F-23. Førerposisjonen er i dypeste laget og vi rekker å irritere oss over det bøyde pleksiglasset i vindskjermen, som ødelegger utsikten mot sidene.

Instrumentene på dashbordet forsvinner litt grad bak rattet. Og den hydraulistiske styringen er litt tung. Noe som virker sjenerende i en båt der kjøreopplevelsen skal stå i sentrum og presis styring er helt avgjørende.

Feilene er imidlertid raskt tilgitt i det vi nærmer oss toppfart på 52 knop. Mercruiser-motoren på 320 bensinhester er frisk, og den jobbende V8'ermotoren gir fra seg en fornøyd buldring. Kanskje på grensen til litt enerverende for noen i lengden.

For fartsfrelste
Hvordan er Stormway F-23 som turbåt? Om bord er det plass til fem kjøreglade passasjerer, med tre av dem sittende beskyttet bak vindskjermen.

I front finnes et stort stuverom med madrass, som til nød kan benyttes til overnatting for en relativt liten person. Vi sitter imidlertid igjen med et udelt inntrykk av at dette er en typisk tomannsbåt for de fartsglade. To som helst kan litt om båthåndtering i høy fart.

Drivstofføkonomisk sett innbyr vel ikke denne bensinmotor-versjonen til de lengste turene, men her finnes det mindre tørste alternativer, både med bensin og diesel.

Testen er hentet fra Kastloss / Vi Menn Båt.

Reklame

Regntøyet du trenger til den norske sommeren