De 5 viktigste vitaminene å få i seg

Naturlig kilde til en bedre helse

5 viktigste vitaminer

Den er virkelig enorm, helsetrenden som har tatt Norge med storm. Dietter, treningsplaner, matkasser og en rekke kosttilskudd har kommet på markedet. De sverger alle til at de skal gjøre det lettere for deg å bli sunn, leve lengre, få mer energi i hverdagen. Også videre, også videre. Og det er selvfølgelig mye sannhet i at kosthold og trening bidrar mye til en sunn kropp. Men oppi alt sunnhetshysteriet er det mange som har glemt én viktig, og for så vidt veldig enkel, ting: vitaminer.

Disse naturlige kildene til en bedre helse er kanskje det viktigste du kan få i deg for en sterk og sunn kropp. I mennesker finnes det overraskende nok ikke mer enn 13 typer vitaminer. Men disse 13 er det til gjengjeld svært viktig å ha nok av i kroppen til enhver tid. De utfører essensielle oppgaver i kroppskjemien, og uten dem vil du fort merke det på allmenntilstanden din. Her er de fem viktigste vitaminene du må passe på å få i deg.

Vitamin C

Du har helt sikkert hørt det tusen ganger før. Hvis du vil holde deg frisk og rask finnes det ingenting bedre for deg enn vitamin C. Den enorme fordelen med dette vitaminet er at det finnes i både frukt og grønnsaker. Allikevel er det sitrusfrukter som er de store bidragsyterne når det kommer til C-vitaminer. Og det er gode nyheter, for det anbefalte daglige inntaket av vitamin c er faktisk 90 milligram for menn og 75 milligram for kvinner. Dette får du enkelt i deg ved å spise en stor appelsin eller grapefrukt.

Vitamin C bidrar til en rekke viktige funksjoner i kroppen. Det styrker immunforsvaret, og beskytter dermed mot både bakterier og virus. I tillegg til dette hjelper C-vitamin med å senke kolesterolinnholdet i blodet, det styrker cellene og det fremmer sårheling.

Dette er selvfølgelig ting du fort vil merke forskjell på dersom du ikke får i deg nok av vitaminet. Symptomer på for lite vitamin C er både apati og muskelsvakhet. Du kan også merke blødning i tannkjøttet og tregere sårheling hvis du ikke spiser nok C-vitamin. Hvis du synes det er vanskelig å få i deg nok vitamin C gjennom dietten din bør du vurdere et kosttilskudd.

Vitamin D

Dette er også en av de mest essensielle vitaminene å få i seg nok av. Vitamin D kalles også for kalsitriol. Du har helt sikkert hørt om kalsium? Vitamin D sørger for at kroppen din tar opp nok kalsium fra tarmen. Og kalsium er det kjemiske navnet på kalk, som sørger for styrking av skjelettet vårt.

Dersom du sliter med vonde ledd eller svakt skjelett er det svært viktig at du får i deg nok vitamin D. Mangel på dette vitaminet er knyttet til en rekke vanlige sykdommer. Uten nok kalsium er du for eksempel mye mer utsatt for benskjørhet. Et sterkt skjelett er kritisk for god bevegelighet og en aktiv livsstil.

Et lavt vitamin D-inntak er også knyttet til hjertesykdommer, høyt kolesterol, influensa og depresjon. Du kan selvfølgelig velge et kosttilskudd med D-vitamin i seg – det anbefalte daglige inntaket er 5 mikrogram. Men dersom du ønsker å spise sunnere er det lurt å velge riktig mat for å få i deg vitaminet. Du finner vitamin D i margarin, fet fisk, og ekstra lettmelk.

Vitamin B

Det finnes faktisk åtte forskjellige typer vitamin B. Og de har alle viktige oppgaver i kroppen vår. Dersom du har tynt eller svakt hår kan det hende du trenger vitaminer for å stryke det. Vitamin B2 er det viktigste b-vitaminet for styrking av hår, hud og negler. Dette vitaminet finner du i meieriprodukter som melk og ost, i tillegg til kjøtt, fisk, egg og kornprodukter.

B-vitaminene er også svært viktige for omsetningen av forskjellige næringsstoffer i kroppen vår. Omsetning av fett, proteiner og karbohydrater krever både B2- og B6-vitamin. B5-vitaminet bidrar til omsetningen av sukker og fett. Vitaminene B6 og B12 har stor betydning for produksjonen av røde blodceller og blodlegemer.

Som du ser er B-vitaminer kjempeviktige for kroppen vår. Fordi du trenger så mange forskjellige typer B-vitamin kan det være god idé å kjøpe et eget kosttilskudd for disse vitaminene. Hvis du ønsker å få i deg B-vitaminer på naturlig vis er det lurt å sjekke det anbefalte daglige inntaket av de forskjellige typene. Deretter kan du se på hvilke matprodukter du bør spise, og i hvilken mengde. Du vil merke stor forskjell på energinivået ditt, samt hår og hud, når du får i deg nok B-vitaminer.

Vitamin A

A-vitamin er det viktigste vitaminet for synet vårt. Vitamin a hjelper faktisk med å beskytte overflaten av øynene våre, som er kritisk for å opprettholde et godt syn. Dersom du har tørre øyne har studier vist at øyedråper som inneholder a-vitamin kan hjelpe deg. Hvis du ikke får i deg nok vitamin A kan du merke dette på nedsatt syn i mørket, nattblindhet eller tørre slimhinner. A-vitamin bidrar også til vekst, appetitt og smak i kroppen.

Det anbefales en forholdsvis høy daglig dose av vitamin A, og du bør derfor vurdere et kosttilskudd. Hvis ikke er naturlige kilder til vitamin A blant annet frukt og grønnsaker med mye farge (for eksempel gulrot og paprika), leverpostei, fet fisk, egg, margarin, helmelk og ost.

Vitamin E

E-vitamin er en sterk antioksidant. Antioksidanter bidrar til å hindre oksidering av andre kjemiske stoffer i kroppen. Disse kjemiske stoffene er det som kalles frie radikaler og som kan skade både celler og ved i kroppene våre. Slike stoffer dannes hele tiden, og det er derfor viktig å ha nok antioksidanter i seg til å stoppe dem.

E-vitamin kan også hjelpe til med å hindre koronar hjertesykdom, en sykdom hvor blodårene som forsyner hjertet med blod blir trange. Du får i deg vitamin E med de fleste kosttilskudd. Naturlig finnes vitaminet i en rekke grønnsaker som brokkoli, spinat og rosenkål. Du får også vitamin E fra egg, platemargarin, nøtter og bønner.

Du finner alltid et godt tilbud med en GoodForMe rabattkode her.

🍭 NYESTE BUTIKKER

  • Bilpleiekongen rabattkode
  • indusia rabattkode
  • Morris rabattkode
  • bonprix rabattkode
  • 24Shop rabattkode
  • C33 rabattkode
  • game-on rabattkode
  • Xplora rabattkode
  • evo fitness rabattkode
  • Lindex rabattkode