Gå til sidens hovedinnhold

Råtøff gangsta fra Oslo

Endelig en film som får deg til å glemme at den er norsk. Izzat har sin alvorlige handling i Oslos undergrunn.

Izzat (Izzat) Regi: Ulrik Imtiaz Rolfsen. Med: Emil Marwa, Khawar Gomi, Assad Siddique, Daud Mirza med flere

Sensur: 15 år

SE BILDENE FRA PREMIEREN HER

LES INTERVJU MED GUTTA BAK «IZZAT» HER

På åtti- og nittitallet inntraff et paradigmeskifte i Oslos undergrunn. De kriminelle handlingene ble tøffere, volden hardere og konfliktene dypere. En brannfakkel var konkurransen mellom norske og utenlandske kriminelle. Innvandrere som slo seg på den brede sti, kjempet for å få en sterkere posisjon, blant annet innen narkotikahandel. Dette er bakteppet for «Izzat», som følger en voldsspiral der allmenngyldige verdier som vennskap, lojalitet, familie og ære ('izzat' betyr ære, red.anm.) blir satt på hard prøve. Hvor langt er man villig til å gå for brorskapet, hvilke mennesker er man villig til å ofre for egen eller klanens vinning.

Vi møter Wasim (Emil Marwa) og vennene Riaz og Munawar. De er alle annengenerasjons innvandrer som regner seg for norske, men lengter etter den respekt som syntes kun å være nordmennene til del. Allerede i oppveksten gjør de jobber for den kriminelle banden East Side Crew. Og etter et to års opphold i Pakistan, vender Wasim tilbake til gjengen. Sammen med vennene blir han en hardbarket kriminell og heroinlanger, men som samtidig blir satt på store prøver i forhold til sin lojalitet til vennene og familien.

«Izzat» er en spennende film, med en råtøff handling. Temaet er viktig, og handlingen fremstilt så realistisk at man kan risikere å gå ut av kinosalen med tanken om at det var akkurat slik.

Hovedrolleinnehaveren Emil Marwa er halvt norsk, men oppvokst i Storbritannia der han blant annet har hatt stor suksess med filmen «Øst er Øst». Det er en glede å se ham på norsk der han leverer en pålitelig fremstilling av pakistanske Wasim.

Bak filmen står Leon Bashir som arbeidet med manus i fem år. Etter det overleverte han det til Ulrik Imtiaz Rolfsen som etter en noe bearbeiding nå har regissert sin første spillefilm. Han gjør et godt håndverk. Filmen er fri for effekter og teknisk krimskrams. Den har et direkte bildespråk som tegner karakterene på en realistisk måte. Volden vekker avsky, og det er ikke gitt rom for glorifisering av hovedpersonene.

«Izzat» kunne stått i fare for å fremstille et ensidig innvandrermiljø, men filmen er full av kontraster. Ikke minst balanserer «Izzat» vakkert i kontrastene hos de enkelte personene. Hva skiller mennesket fra udyret. Er handlingen av det gode om motivet er kjærlighet? Hvor langt er mennesket eller udyret villig til å gå for å beskytte egen ære?

Dette er spørsmål som for en sikker hånd blir fargelagt i flere nyanser gjennom «Izzat».

LES ALLE UKENS FILMANMELDELSER HER

Reklame

NÅ: 30 % rabatt på alle Kastel-modeller

Kommentarer til denne saken