Rebekka Bakken
Morning Hours
EmArcy/Universal

Rebekka Bakken forlot steinrøysa i 1995 og satte kursen for New York. Siden har hun ikke sett seg tilbake og med sin fjerde soloplate kan hun muligens ta skrittet helt opp blant de store singer/songwriterne av i dag som Norah Jones og Katie Melua.

Etter noen år i The Big Apple, satte Bakken kursen for Wien og etter hvert har hun opparbeida seg ei stor stjerne i Mellom-Europa. Med seg fra Norge, via New York og Wien og nå til Stockholm har Bakken hatt med seg en solid bagasje med inspirasjon fra både jazz, pop, folk og country. Slik høres det i alle fall ut i dag og «Morning Hours» framstår som et visittkort som man kan hygge seg med både ofte og lenge.

LES ALLE MUSIKKANMELDELSENE PÅ SIDE2

For første gang har Bakken spilt inn musikken sin i USA og satt bort produsentansvaret. Det har ingen ringere enn Craig Street tatt seg av – en herre med blant andre Norah Jones, k. d. lang, Cassandra Wilson, Charlie Sexton, Me’Shell Ndegeocello, Joe Henry, The Manhattan Transfer og Chris Whitley på ballkortet.

Omgitt av strålende musikanter som gitaristen Marc Ribot, tar Bakken oss med på ei musikalsk rundreise som er varm, vakker og reflekterende. Hun skriver tekster om hverdagslige temaer som vi alle kan kjenne oss igjen i og Street har gitt både henne og musikken mye plass til å puste.

Det aller mest framtredende med Rebekka Bakken er utvilsomt hennes særpreg som vokalist. Hun er utstyrt med ei stemme og en personlighet i måten å tolke en tekst på som ikke likner på noen andres. Om dette er pop, country, folk eller jazz har liten eller ingen betydning. Det som betyr noe er at det er bra musikk og det er det!