RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

- Sikkerhetssjekken er overdrevet

Foto: Aas, Erlend (SCANPIX)
Sist oppdatert:
Flyselskapene fortviler over køene.

Flyselskaper som British Airways og Ryanair har den siste uken luftet sin frustrasjon om at sikkerhetstiltakene på verdens flyplasser har blitt for omfattende.

Køene av irriterte passasjerer vokser, i takt med at at kontrollene bare blir mer og mer omfattende.

Ønsker ikke unødig kontroll

- I Norwegian mener vi at sikkerheten må gå foran alt, men selvsagt ønsker vi ikke unødige kontroller av passasjerer, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til Nettavisen.

Flyselskapene fra Storbritannia og Irland mener nå at luftfartsmyndighetene har gått for langt i «ubrukelig sikkerhet» der hver passasjer må tømme håndbagasjen, åpne datamaskinen og sette kremer og kosmetikk i gjennomsiktige poser.

Ingen av selskapene ønsker å avskaffe kontrollen av passasjerer, men etterlyser mer «sunn fornuft» i beslutninger om hva og hvem som bør kontrolleres.

- Det gir ingen mening å konfiskere leppestiften, sier Ryan Airs administrerende direktør, Mike O'Leary til danske Politiken.

Ekstra sjekk i Norge

Her hjemme er det andre ting som skaper irritasjon.

- Et eksempel jeg kan nevne fra Norge er at distriktspassasjerer som kommer fra utlandet og skal videre innenlands i Norge må helt ut av sikker sone med bagasjen, for så ta seg tilbake igjen med koffertene og da gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Det er noe som virkelig opptar oss flyselskapene i Norge på security-området, sier Skånvik.

Hun får støtte av Torbjørn Lothe, leder i NHO Luftfart. Her er både Widerøe, SAS og Norwegian medlemmer.

- Systemet for utenlandsreisende oppleves både som unødvendig og lite hensiktsmessig, men dette er bare en side av saken. Det handler om hva som er et fornuftig nivå på sikkerhetstiltakene. Uansett må vi legge til grunn et internasjonalt regelverk. Vi i Norge må ha en likeverdig kontroll med resten av Europa, poengterer Lothe ovenfor Nettavisen.

Han legger til at dagens regelverk er tatt i bruk etter terrorhendelser rundt om i verden, og ikke gjennom risikovurderinger.

- Det er kanskje en svakhet med sikkerhetskontrollen på flyplassene, at det ikke kan gjørs enklere på små flyplasser i Norge enn på store som Heathrow og Frankfurt.

- Ikke effektivt

BA og Ryanair får støtte av David Henderson, kommunikasjonsdirektør hos Association of European Airlines (AEA), en organisasjon som representerer 25 europeiske flyselskaper.

- Systemet er så overbelastet at det ikke er effektivt. Myndighetene hadde informasjon om terroristen som gjemte en bombe i sitt undertøy i juli i fjor, men hadde ikke klart å få informasjonen bearbeidet før han satte seg på flyet, sier Henderson til Politiken.

Les også:Trusebomber nekter straffskyld

Køene på flyplassene kan i seg selv blir en sikkerhetsrisiko. Det mener en ekspert som blant annet har gitt råd om flysikkerhet til den britiske regjeringen.

- Lange køer er et problem fordi de kan bli et terrormål i seg selv. Det er en ekstra risiko der det kan gå galt på flyet fordi folk blir aggressive før de kommer om bord, sier Philip Baum, redaktør i bladet Aviation Security International.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere