*Nettavisen* Nyheter.

Dyrere å fly innenlands

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

Staten vil skru opp avgiftene for å fly innenlands, mens det blir billigere å fly til utlandet.

02.11.09 12:51

Mens flyprisene til utlandet stuper, opplever mange at det er dyrt å fly i Norge.

En fleksibel tur/retur-billett mellom Oslo og Hasvik i Finnmark koster for øyeblikket 7.731 kroner med Widerøe og SAS.

For den samme prisen kunne du tatt med deg en partner på week end-tur til New York.

Øker passasjeravgiftene
Nå kommer et nytt forslag som vil gjøre det enda dyrere å fly i Norge - og ditto billigere å fly utenlands.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa foreslår å øke passasjeravgiften innenlands med 22,2 prosent fra 2009 til 2010. Dette forslaget vil innbringe 96,3 nye millioner til staten, og øke de samlede passasjeravgiftene til 530 millioner kroner.

Avgiften per passasjer skal økes fra 36 til 44 kroner, går det frem av høringsbrevet som Samferdselsdepartementet har sendt ut.

Les brevet her:Avinor - Takstregulativ for 2010

Billigere til utlandet
Til gjengjeld gjør departementet det billigere å reise til utlandet, dersom høringsnotatet blir vedtatt. Der skal avgiften per passasjer senkes med 25 prosent - eller 97,9 millioner kroner totalt.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Ray Stubblebine

Staten øker altså ikke avgiftene totalt sett, men gjør det omtrent like mye dyrere å fly innenlands som de gjør det billigere å fly til utlandet.

Årsaken er at kontrollorganet ESA ikke aksepterer en slik skjult subsidiering innenlands. - ESA har slått fast at en slik differensiering dermed ikke kan opprettholdes, skriver departementet i høringsbrevet som har høringsfrist til 11. november.

Skrur opp andre avgifter
Styret i Avinor foreslo nylig at man skal fryse flyavgiftene på 2009-nivå for ikke å presse flyselskapene ytterligere i en krisetid. Nå foreslår departementet å hente inn 4,1 milliarder kroner i flyavgifter neste år, eller omtrent en prosent takstøkning.

Problemet er skjevhetene som i praksis presser Avinor for å ta ut rundt 130 millioner kroner mer innenlands.

- Dette vil ramme svært hardt for flyplasser og passasjerer i distriktene, sier sjef for regionalrutene i Widerøe, Sverre Sletten, til Nationen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Steinar Mikalsen

Bare en anbyder
Å drive innenlands flytrafikk er neppe noen gullgruve, skal man dømme etter interessen for å få monopol de tre neste årene på flyrutene i Finnmark og Nord-Troms som Samferdelsdepartementet akkurat lyste ut .

Kun en anbyder vil ha jobben, nemlig Widerøe. Og det til tross for at staten betaler medgift for at de skal gjøre jobben. Årsaken til den lave interessen er at staten detaljregulerer hvor ofte man skal fly eksempelvis mellom Hasvik og Tromsø, og at det er ulovlig å ta mer enn 1.109 kroner for turen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.