Gå til sidens hovedinnhold

Flystans får store konsekvenser

Transport i luftrommet benyttes til mangt, for ganske mange.

Stadig flere flyplasser i Europa stenger, og prognosene ser dårlig ut, også for det neste døgnet.

For passasjerene betyr flystansen lange dager på vent eller mange timer i bil eller på toget.

Kanselleringer også lørdag og søndag gjør at flere leter febrilsk etter alternative reiseruter.

Folk vil hjem

- Antallet passasjerer som ikke kommer seg hjem, har jeg ingen oversikt over. Det vi vet er at 40.000 skulle flydd med oss i dag, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Nettavisen.

- Mange av våre passasjerer er innlosjert på hotell eller så ha vi funnet annen alternativ transport. Noen ordner seg også selv, så her er det mange variasjoner, legger han til.

I tillegg til de mange nordmenn som ønsker seg hjem, er det turister i Norge som også får store problemer med hjemturen.

Svært vanskelig for turister
- Jeg står på Værnes og ser selv at det kommer utlendinger som har vært på Hurtigruten og som nå skal hjem. Flystansen gjør situasjonen veldig vanskelig for disse, påpeker Johansen.

Men midt oppi denne eksepsjonelle situasjonen ser også informasjonssjefen noen gladmeldinger.

- Noen lysninger ser vi nord, og dagens åpning slår positivt ut for denne regionen. I tillegg har det skjedd mye på et døgn og ting forandrer seg stadig. Jeg ble veldig glad da det lyste boarding på tavlen her på Værnes i dag, sier Johansen.

Norwegian fikk sendt nærmere 800 passasjerer «hjem» til Arlanda og Stockholm før flyplassen stengte torsdag kveld. Alle flygninger til og fra Norge er fredag kansellert.

Charter-trøbbel

Ifølge Aftenposten er det rundt 20 charterflyvninger til eller fra Syden som rammes dersom norske flyplasser holder stengt helgen igjennom. Det betyr at mellom 3000 og 4000 charterpassasjerer må belage seg på forsinkelser, utsettelser eller forandring i reiseplanene.

- Dette er en situasjon vi ikke har vært borte i før. Det er vanskelig når alt er stengt. Men stort sett møter vi forståelse fra våre kunder for problemene, sier informasjonssjef Elisabeth Larsen-Vonstett i Star Tour til avisen.

Posten forsinket

Det er allikevel ikke bare reisende som merker flystansen. Posten melder om forsinkelser på a-post, og ekspress er ikke et tilbud så lenge flyene står på bakken. I tillegg melder Kjell Rakkenes at all post inn og ut av Norge er forsinket. Disse pakkene lagres nå fram til luftrommet igjen kan benyttes.

- Persontrafikken står jo i en særstilling, men også vi i Posten lider av denne flystansen.

Forsinkelsene varierer noe, og det kommer mye an på hvor langt sendingene skal sendes. Forsinkelser på opptil tre dager gjelder spesielt på forsendelser mellom landsdelene.

- A-post skal gjerne være på plass over natten, men det blir vanskelig å gjennomføre det nå. Brev og pakker som tidligere hadde blitt sendt med fly, går nå på tog og lastebiler.

Rakkenes berømmer innsatsen til Postens personale, som klarer å håndtere de volumene som skulle gått på fly.

Lakseslakt på vent

Andre sektorer innenfor næringslivet, som nå sliter med stillstand i flytrafikken, er fiskeeksporten.

- 75 prosent av norsk sjømat går til det europeiske markedet, og her går transporten med trailere og tog. Den resterende eksporten benytter seg av fly og lastebåt, forklarer Christian Chramer, informasjonsdirektør hos Eksportutvalget for fisk (EFF).

Det er bare fersk laks fra Norge som nå blir berørt av flystansen. Denne eksporten går til både Asia og USA som hel fisk og er 13 prosent av markedet.

- Vi har tatt en ringerunde til de største leverandørene og tilbakemeldingene er de samme: Logistikkproblemer er ikke noe ukjent fenomen og en kjent utfordring for næringen. Dette er hindringer de er vant til å løse, sier Chramer til Nettavisen.

EFF har fått beskjed om at leverandørene nå finner alternative flyplasser for sine forsendelser. I samråd med kjøperne blir også mye av slaktingen nå utsatt.

- Det handler mye om en omlegging av driften. Mer jobb blir det, og kommentarene vi får er at dette ordner seg etter litt plunder og heft, sier informasjonsdirektøren.

Reklame

Husker du disse to idiotene?

Kommentarer til denne saken