RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Hvem sa at alt må gå fort?

Denne innsjøen ved byen Goritsy skal være selve ungdomskilden.
Denne innsjøen ved byen Goritsy skal være selve ungdomskilden. Foto: Ingvald Bergsagel (Reiser & ferie)
Sist oppdatert:
Ferien er blitt nok en statusarena, men noen ganger er det deilig å bare senke tempoet helt.

Jeg har ikke vært mange timene om bord før det setter seg en følelse av at det er nettopp slik det skal være. MS Lev Tolstoy glir gjennom Moskva-kanalen, og en uvant ro synker innover i meg.

Det slår meg at det kan være fordi vi mennesker ikke er skapt for verken stillstand eller høy fart, men for noe midt i mellom. Stagnasjon skaper forfall. Vi trenger å være i bevegelse mot noe annet, men i et tempo som gjør at sjelen rekker å bli med.

I så måte, er det få ferieformer som slår elvecruise.

Søndagsstemning på elvecruise

Du kan fly fra Moskva til St. Petersburg på under én time. Toget gjør unna strekningen på åtte. Vi har valgt å bruke en uke.

Slitne boligblokker stikker her og der opp i bakgrunnen, men langs kanalen er det sommergrønn idyll som dominerer. Drabantbymoskovittene nyter det varme søndagsværet. Mange vinker og hoier entusiastisk mot båten, og vi veiver tilbake fra øverste soldekk.

Vi ser unge par, småbarnsfamilier og vennegjenger. Piknikpledd, ølbokser, solbriller og sykler. Noen drister seg til et bad. Andre prøver fiskelykken fra små, åpne båter, men forhåpentligvis spiser de ikke fangsten, som etter alt å dømme inneholder en ikke anbefalt dose tungmetaller i disse farvannene.

På selve kanalen er trafikken foreløpig liten, med én og annen speedbåt, vannscooter og møtende elvecruiser. Det er fredelig og idyllisk her i dag, men som så mye annet i verdens største land, har også Moskva-kanalen en blodig historie.

Stalins kanal

Den 128 kilometer lange vannveien som forbinder Moskva-elven med Volga, ble konstruert under Stalin mellom 1932 og 1937 ved hjelp av et ukjent antall Gulag-fanger.

Arbeidsmiljølover og sikkerhetsforskrifter stod heller svakt, og mange døde under det harde og risikable arbeidet, som både skulle gi moskovittene drikkevann, lette transporten til andre deler av landet og dessuten skape kunstige innsjøer for storbymenneskenes rekreasjon.

Vann er grunnlaget for alt liv, og opp gjennom årtusenene er det gjerne nær elver, sjøer og hav mennesker har valgt å slå seg ned. Likevel, når vi etter hvert forlater Moskva-kanalen og glir utpå Volga, blir landskapet påfallende ubebodd. Datsjaene ligger spredd, og vi ser kun én og annen landsby med lave tømmerhus og vindskeive brygger.

Det er langt mellom folk, men så har da også dette landet usedvanlig godt med plass.

Trafikken på elva tiltar noe etter hvert, uten at den blir sjenerende. Ut mot Østersjøen skal vi følge samme rute som eksporten av tømmer, korn, kull, olje og andre varer fra fjernere strøk av landet. Dette er nordveien for russisk eksport, og oljetankere helt fra Kasakhstan passerer oss underveis.

Store deler av året er ikke strekningen farbar for skip på grunn av harde vintre, noe som gjør denne vannveien desto mer verdifull i de månedene den er åpen. Vi skal over Onega-sjøen, via elva Svir til Ladoga, Europas største innsjø. Derfra svinger vi inn på Neva som tar oss til St. Petersburg.

Ideen med vannvei mellom storbyene Moskva og St. Petersburg strekker seg tilbake til sistnevnte bys grunnleggelse i 1703 og Peter den stores tid. Det skulle derimot kreve mer moderne ingeniørkunst, og konstruksjonen av tilsvarende kanalaystemer gjennom Panama og Suez viste hvor komplisert og risikabelt slikt var. Mennesker og ressurser var derimot noe Stalin hadde nok av når først prosjektet ble iverksatt.

Eksotisk og behagelig på elvecruise

Vårt flytende hjem denne uka tar maks 206 passasjerer, og på denne seilasen er drøyt 30 av dem norske. Snittalderen er høy, noe som nok skyldes en kombinasjon av ferieformens lave krav til fysiske utskeielser, samt begrensede appell til partyungdom og barnefamilier.

I restauranten Kathrina er det faste plasser, god mat og kelnere som skifter folkedrakter etter menyen. Hver kveld har jeg søstrene Wencke og Tove til bords.

– Tove lovet meg en tur i 70-års gave, og vi snakket blant annet om Krakow og Berlin, men dette er jo mye bedre, mener Wencke.

Badeferie frister ikke damene, og å traske i en storby en uke til ende blir for slitsomt.

– Russland er veldig nærme, men oppleves likevel utrolig eksotisk, og elvecruise må være den beste måten å oppleve dette landet på. Vi besøker nye steder hver dag, lærer om historie og kultur, og får samtidig slappet ordentlig av.

Entusiasmen for ferieformen som sådan virker gjennomgående i den norske delegasjonen. Wencke og Tove lurer på om de ikke skal prøve Rhinen eller Donau neste år. Ekteparet Trygve og Anna dro ned Dnepr i Ukraina i fjor, og turen ga mersmak. Også venninnene Nan og Karin har fått sansen.

– Elvecruise er fantastisk! Vi har vært på cruise i Middelhavet før, men dette er et eventyr i sammenligning. Du kommer så mye nærmere alt sammen, synes Nan.

Venninnene har fått stor suite på øverste dekk. Da gjør det lite at Karins koffert ikke dukket opp i Moskva.

– Vi koser oss, skjønner du.

– Elva er praktfull, og du ser så mye annet enn ved bare et storbybesøk. Den russiske arkitekturen kommer mer frem dypere inn i landet, med små tømmerhus og kirker. Det var også fint å se hvordan lokalbefolkningen virkelig nøt elva inne i Moskva.

Spesielt elvelandskap

– Det er veldig spesielt. Du må innrømme det, sier Wencke en dag ved middagsbordet, med henvisning til landskapet utenfor.

Hun sitter slik til at hun ser nye ting på elva noen strakser før meg, og hun har helt rett. Landskapet er spesielt.

Elva er kantet med små øyer der kun gresstuster stikker opp, mens skogene inne ved land ser ut til å vokse rett opp av vannet. Vi passerer klokketårnet til St. Nikolai-kirken som sammen med landsbyen Kaljazin, ble druknet av Stalin i 1939.

Oppdemming for å sikre kraftindustri, vannreservater og vannveienes farbarhet har skapt den uvante skjærgården.

Cruisets har fire havner underveis før vi til slutt skal ankre opp i St. Petersburg. Vi skal innom Uglitsj og Goritsy ved Volga, øya Kizji i Onegasjøen samt den konstruerte forlystelseslandsbyen Mandrogi ved elva Svir. Alle stoppestedene er relativt små, men cruisetrafikken på strekningen er stor og setter sitt preg. Noen steder ligger skipene til kai fire i bredden, og vi må tråkke midtskips gjennom båt etter båt.

Vårt første stopp Uglitsj har for eksempel kun 35 000 fastboende, men 240 000 turister i løpet av sesongen. En av hovedgrunnene til det, er et mulig barnedrap.

Russlands blodige historie

– Kirken er bygget på spilt blod, forteller Irena, en blid jente i tjueåra med tjukk aksent og innlært gjennomgang av stedets blodige historie.

Vi står foran Dimitri-kirken, også kalt Blodskirken, i Uglitsj, som er en av de historiske byene i Den gylden sirkelen rundt Moskva. Kirken er bygget på stedet der tsarevitsj Dimitri, Ivan den grusommes yngste sønn, skal ha blitt myrdet i 1591 i en alder av åtte år.

Mistanken falt på Boris Gudinov, som man mente beordret drapet for å overta Russlands trone, og rundt 100 år etter dødsfallet ble kirken bygget på stedet der liket av vesle Dimitri ble funnet.

Det er i det hele tatt en slående kontrast mellom Russlands brutale historie og idyllen på elvene og sjøene i dag. Russland er selvsagt så uendelig mye mer enn blodig fortid, og cruiset sett under ett gir i større grad nærkontakt med hverdagsliv, håndverkstradisjoner, folkeliv og åndelighet, enn med voldelige maktkamp og blodslit.

På broa mot Blodskirken fremfører for eksempel folkemusikere av ymse kvalitet sanger fra et klassisk og salgbart repertoar. «Kalinka» er alltid en vinner, og som avslutning på Uglitsj-besøket får vi en minikonsert der en eminent mannssekstett fremfører sjantien «Volgas båtmenn». Bassen brummer seg helt ned til dyp C.

Et eksempel på russernes sterke forhold til de høyere makter, får vi så etter en kort busstur fra neste havn Goritsy. Da ankommer vi det store Kirillo-Belozersky klosteret fra 1397, beliggende ved en innsjø som skal være selve ungdomskilden for den som tror. Etter ansamlingen av folk som tar seg en slurk på stranda å dømme, er det mange som tror. En guttegjeng kaster seg ivrig uti vannet gang på gang, men om myten er sann, er de kanskje gamle menn...

– Elva kan nok være forurenset og bringe med seg tungmetaller fra industri lang borte, men innsjøene her i området er veldig rene, forsikrer guiden Ludmilla.

Regionen Vologda oblast har rundt 4000 innsjøer der minst 25 typer fisk svømmer rundt.

– Det er renheten som i stor grad gjør at folk kommer hit for å feriere, og innbyggertallet i Kirillov by dobles om sommeren når barna kommer hjem fra sitt arbeide i byene, sier Ludmilla.

Vakker russisk arkitektur

Cruisets neste havn er øya Kizji, et stort friluftsmuseum med en unik samling trebygninger hvorav den UNESCO-beskyttede Kristi forklarelseskirke fra 1714, er den desidert mest imponerende. 22 kupler oppført uten en bolt eller spiker, ser ut til å fornekte enhver naturlov.

Jeg rusler bortover stien fra kirken med Margarita, som kom til øya for første gang for 15 år siden, og nå bor her halve året med mann og barn.

– Ungene elsker å være her og maser om å komme ut etter vinteren. Vi har ingen barnehage, så de henger sammen med voksne, lærer seg tradisjonshåndverk og deltar i gårdsarbeid fra de er tre–fire år.

Margarita jobbet tidligere som fysiker, men videreutdannet seg til trehuskonservator, blant annet hos Riksantikvaren i Oslo, etter at hun oppdaget Kizji.

Øya har 185 000 besøk hver sommer, noe som er essensielt for å ha råd til å bevare bygningene og kulturen her. Men det er når turistene drar øya virkelig kommer til sin rett, mener Margarita.

– Jeg tror ikke du egentlig kan forstå hvor vakkert det er her da, sier hun med vekt på hvert ord.

Stemmen er stødig av kjærlighet. Margarita har lykkes i det mange drømmer om, nemlig å finne stedet i ens liv.

– Jeg gjorde dikteren Josif Aleksandrovitsj Brodskijs ord til mine, sier hun og deklamerer noen linjer:

Om du blir født i et stort imperium
Er det best å bo
I provinsen langt fra store byer
Nær vann

6 andre elvecruise

Elvecruise på Donau

Europas nest lengste elv (etter Volga), men antageligvis den mest besungne, beskrevne og betydelige. Donau strekker seg nærmere 300 mil, fra tyske Schwarzwald, gjennom ti land og fire hovedsteder, før den renner ut i Svartehavet i Romania. Et cruise her kan også bli en betydelig dannelsesreise gjennom kontinentet, ikke minst om du har med Claudio Magris formidable verk «Donau» som reiselektyre. Her er det svært mange cruise å velge mellom, men får du plass på junituren med Escape Travel blir professor i kunsthistorie Gunnar Danbolt, kjent fra P2s «Kunstreisen», med på turen.

Cruiseeksempel
Tilbyder Escape
Lengde 11 dager
Når 1.–11. juni
Pris Fra 18 280 kr

Elvecruise på Nilen

Egypt er et populært chartermål, men badeferien får en ekstra dimensjon om du kombinerer den med et cruise på mektige Nilen. Luxor er den mest populære avreisehavna for elvecruise, og en busstur hit fra for eksempel Hurghada tar ca. fire timer. Kulturskattene fra oldtidens egyptiske sivilisasjon er selvsagt en stor nok grunn til å ta turen, men også solnedganger med Sahara som bakteppe gjør det hele møden verdt.

Cruiseeksempel
Tilbyder Ving
Lengde 8 dager
Når Oktober til april
Pris Fra 15 430 for to personer

Elvecruise på Amazonas

Verdens største elv er ufattelig stor, og står alene for en femtedel av alle verdens elvers vannføring. Inkludert sideelver, har den et nedslagsfelt som dekker 40 prosent av Sør-Amerika og variasjonen i vegetasjon og dyreliv er ufattelig. Du kan få en liten smakebit med dette cruiset, som starter og ender ved elvas største by Manaus i Brasil.

Cruiseeksempel
Tilbyder Escape
Lengde 5 dager
Når Januar til oktober
Pris Fra 8950 per person (kun cruise)

Elvecruise på Rhinen og Mosel

Et elveseilas fra Amsterdam til Luxemburg (eller omvendt) er en reise gjennom mye av hva som vanligvis legges i begrepet «det gode liv», innen mat, vin, kunst, musikk, arkitektur og landlig idyll. Her blir det muligheter for blant annet vinsmaking og slottsbesøk, og stopp i byer som Rüdesheim og Koblenz.

Cruiseeksempel
Tilbyder Nordmanns Reiser
Lengde 8 dager
Når Juli til november
Pris Fra 14 665 per person

Elvecruise på Göta kanal

Med sine 58 sluser gjorde denne kanalen det mulig å krysse hele Sverige med båt, da den åpnet i 1832. Siden toget snart overtok mye av transportbehovet, ble Göta kanal tidlig benyttet hovedsakelig til rekreasjon. Et klassisk cruise følger vannveien mellom Sveriges to største byer Göteborg og Stockholm. Du kan ta turen på fire dager, mens på seksdagerscruiset er det lettere å finne roen, og dere ligger i havn hver natt.

Cruiseeksempel
Tilbyder AB Göta kanal
Lengde 6 dager
Når Seilinger fra 26. mai til 28. august.
Pris Fra 14 327 kr

Elvecruise på Telemarkskanalen

Du trenger ikke dra lenger enn til Telemark om du vil teste elvecruise, om enn i miniatyr. Stig om bord i «M/S Victoria» eller «M/S Henrik Ibsen» som går i rute mellom Skien og Dalen, der du bør unne deg minst en overnatting på historiske Dalen hotell.

Cruiseeksempel
Tilbyder Telemarkskanalen
Lengde 10 timer
Når Daglig fra 18. mai til 12. august.
Pris Etapper fra 200 kr. 850 kr for hele ruta.

Dessuten kan du cruise på blant annet Ganges, Seinen, Mekong, Mississippi, Po, Dnepr, Yangtse, Douro, Elben, Irrawaddy, Guadalquivir, og mange andre spennende elver rundt om i verden.

Vårt elvecruise

* Reiser & ferie reiste med elvecruisespesialisten Escape Travel fra Moskva til St. Petersburg med stopp i Uglitsj, Goritsy, Kizji og Mandrogi.
* Cruiset hadde norsk reiseleder, og inkludert opphold i storbyene i hver ende, tar reisen åtte dager.
* Priser fra rundt 12 000 per person i delt dobbeltlugar, inkludert fly t/r Oslo, samt alle måltider og utflukter.
* Tilgjengelig fra mai til september.

ABONNER PÅ REISER & FERIE digitalt eller på nett

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere