*Nettavisen* Nyheter.

Ikke fly med disse

Det russiske flyselskapet Aeroflot kommer dårligst ut på statistikken over flyulykker blant europeiske flyselskaper. Her er vraket fra en ulykke 14. september 2008 som tok livet av 88 personer. Foto: EPA/Alexei Zhuravlev (Scanpix)

Hvilket flyselskap er Europas farligste? Og trodde du SAS var det tryggeste?

25.02.09 14:09

Med flyulykker friskt i minnet er det naturlig at temaet flysikkerhet blir tatt opp. For ikke lenge siden leste vi om piloten som på mirakuløst vis klarte å lande sitt A-320-fly på Hudson River i New York etter at gjess hadde ødelagt flyets motorer. Her kunne alle flyets passasjerer komme seg ut i sikkerhet. Dessverre endte flystyrten 7. februar i Amazonas (Manacapuru) med et annet utfall. 24 av de 28 om bord døde.

Hvor trygt er det egentlig å fly?
Det å fly er faktisk veldig trygt. Ut fra sannsynlighetsberegning vil det å kjøre bilen til flyplassen være det farligste du gjør på ferien. For sannsynligheten for å dø på en tilfeldig flyreise er kun på 1/8000000. Sagt på en annen måte vil det i gjennomsnitt ta 21.000 år med daglig flyvninger før en dødelig ulykke skjer.

Noen myter
Det er ikke farligere å fly lavprisflyselskaper som Ryan Air og Easy Jet enn tradisjonelle flyselskaper. Det er også en myte å tro at norske eller Skandinaviske flyselskaper er så mye bedre enn andre lands flyselskaper.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carlo Ferraro

Mange tror at en oversjøisk flytur er skrekken. Men store fly virker på mange langt mer betryggende, nettopp fordi de er store. Dessuten har de gjerne mindre kabinstøy og er mindre påvirkelige overfor vind. Ofte vil det være turer i småfly som gir folk flyskrekk.

Flyskrekk-kurs
Den viktigste grunn til frykt er som oftest uvitenhet. På såkalte flyskrekk-kurs vektlegges derfor ofte kunnskap og forståelse om fly, flyvning - og ikke minst, hvilke krav som stilles til mennesker som har sitt arbeid innen luftfarten.

Hvilke fly har den laveste ulykkesratioen i Europa?
Selv om tabellen under viser ulykkesfrekvenser, så kan man allikevel ikke automatisk konkludere med at det ene flyselskapet er sikrere enn det andre, Og uansett kan ikke tabellen benyttes til å spå om ulykker i fremtiden. Det er mange faktorer som er innvirkende på ulykkesratioen til et flyselskap, for eksempel operasjonelle prosedyrer, treningsprogram, alder på flåten og ikke minst hvilke ruter de flyr.

Tabellen tar for seg antall flyvninger som har blitt gjennomført de siste 20 årene og ser på antallet alvorlige ulykker og ulykker med dødelig utgang for perioden januar 1989 til og med desember 2008.

Europas flyselskaper ut fra laveste ulykkesstatistikk:

Nr

Flyselskap

Millioner
flyvninger

Alvorlige
ulykker

Siste alvorlige
ulykke

Nr i verden

1

Lufthansa

7.88

1

1993

5

2

British Airways

5.49

0

(1985)

6

3

Iberia Airlines

3.73

0

(1985

9

4

KLM

2.81

1

1994

11

5

SAS

5.83

1

2001

13

6

Finnair

1.98

0

(1963)

16

7

RyanAir

1.96

0

Ingen

18

8

EasyJet

1.63

0

Ingen

19

9

Aer Lingus

1.25

0

(1968)

23

10

Tap Air Portugal

1.09

0

(1977)

28

11

Austrian Airlines

1.00

0

(1960)

30

12

Air Europa

0.71

0

Ingen

40

13

Malev-Hungarian Airlines

0.64

0

(1977)

42

14

Icelandair

0.55

0

(1951)

44

15

JAT Yugoslavian Airways

0.38

0

(1973)

46

16

Virgin Atlantic Airways

0.24

0

Ingen

52

17

British Midland

1.71

1

1989

53

18

Transaero Airlines

0.15

0

Ingen

56

19

Ukraine International Airlines

0.12

0

Ingen

57

20

Alitalia

3.78

1

1990

58

21

Air France

6.15

3

2000

65

22

Olympic Airways

1.71

1

1989

68

23

Turkish Airlines

1.86

3

2008

80

24

Aeroflot

2.06

2

2008

81

Se listen over de sikreste flyselskapene i andre verdensdeler hos Reisplaneten.
Sjekk forsinkelser og flyavganger på alle flyplasser i verden hos Reiseplaneten.

(kilde: planecrashinfo.com)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.