RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Kostbare billigbilletter

Sist oppdatert:
Skyhøy oljepris slår hardt ut for Ryanair.

Lavprisflyselskapet legger fram svake tall for første kvartal. Høye drivstoffkostnader og sviktende tillit blant kundene kan gi store tap.

NA24 - din næringslivsavis

- Den fremtredende økonomiske resesjonen i Storbritannia og Irland kommer av den globale kredittkrisen og høye oljepriser betyr at forbrukertilliten stuper, og vil tror dette vil ha en fiendtlig innvirkning på billettene for resten av året, sier konsernsjef Michael O'Leary.

Elendige resultater
Nettoresultatet ekskludert nedskrivninger havnet på 21 millioner euro. Det er en nedgang fra 138,9 millioner euro i samme periode året før og langt svakere enn hva analytikerne hadde ventet. Ifølge Bloomberg News ventet tallknuserne at Ryanair ville legge fram et resultat på 50,9 millioner euro.

Resultatnedgangen på nærmere 1 milliard kroner kommer til tross for at omsetningen økte med 21 prosent til 777 millioner euro. Trafikken steg med 19 prosent til 15 millioner passasjerer.

Det er ikke bare oljeprisen som skaper problemer for flyselskapene for tiden. De merker også at kundene har blitt mer forsiktige med tanke på den økonomiske situasjonen i verden. I sum bidrar dette til at Ryanair senker sine resultatutsikter. Nå advarer de mot at det kan gå mot et tap når 2008 summeres opp. Nå venter de at de kan gå med hele 60 millioner euro i minus når de oppdaterer markedet med bånd som strekker seg fra et nullresultat til et underskudd.

Senker avkastningskravet
Når det gjelder direkteavkastningen per sete per tilbakelagt kilometer, yielden, spår de at den kan falle med så mye som 5 prosent. Det kan skje som en følge av at flyselskapet nå vil kutte billettprisene.

- De er visst mer negative til utsiktene, sier analytiker Neil Glynn i NCB Stockbroker, til Bloomberg News.

Analytikeren er heller ikke imponert over hvordan Ryanair møter situasjonen.

- Fallet i yieldene er ganske bekymringsfullt. Det kan være et signal om svakheter i siste liten bestillinger. Den antyder en svakere evne til å overføre drivstoffkostnader til passasjerer enn markedet ville satt pris på, sier Glynn.

Ryanair har tidligere signalisert at de vil øke billettprisene for å få bukt med den skyhøye drivstoffkostnadene, og har allerede planlagt å sette flere fly på bakken for å bedre lønnsomheten. Det vil bety dårligere flytilbud til kundene I tillegg har de innført kostnadsbesparelser til den øverste ledelsen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere