RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

På kjøl gjennom Sverige

Et større og mer imponerende monument over et menneskes levnet enn Göta Kanal skal man lete lenge etter.
Et større og mer imponerende monument over et menneskes levnet enn Göta Kanal skal man lete lenge etter. Foto: Bjørn Moholdt
Er du lei askekaos og usikkerhet? Ta en kanalferd i Göta kanal og nyt de stille eventyrene våre naboer kan tilby.

Det knirker godmodig i spant, stål og treverk når Diana starter opp og dermed spyr en sort sky ut over det dovne, eviggrønne svenske bondelandskapet rundt Töreboda. Soten er som en påminnelse om hvilken industriell bragd som gjør det mulig for oss å foreta en båtreise som denne tvers gjennom Sverige, fra Göteborg i Vesthavet helt til Østersjøen.

– Alt klart? roper kapteinen idet han stikker hodet ut gjennom den smale vindusluka i styrhuset. På den beskjedne kaia får han tommelen opp av en av skipets unge matroser, som spenstig hopper over rekka med en tykk traukveil i handa, idet Diana legger fra. Sakte plasserer hun seg midt i den smale kanalen, 91,6 meter over havet.

Glad i cruise? Les også Reiser & feries HAVET I MIDTEN

Gammel tanke
Vi glir som i sakte film forbi kyr, bondegårder, bolighus og brooverganger. Det irrgrønne landskapet på begge sider av kanalen vider seg ut i det uendelige. Det er bare fem–seks meter til kanalbredden, men noen ganger føles det som om Diana skjærer gjennom nybrottsmark. Som om landskapet åpner seg bare for at vi skal kunne passere.

En kanalbåtreise som dette er like selvmotsigende som kongehuset er det i et demokrati. Reisen til endepunktet vårt i Söderköping kan gjøres unna på tre–fire timer med bil, men på Diana vil vi putre fremover i nærmere tre døgn, før vi er fremme.

– Tiden går ikke, den kommer, lærte jeg en gang på en sakte reise i et annet klassisk nordeuropeisk landskap.
I mitt bystressede sinn tar det noen timer før tanken om å skynde seg langsomt legger seg parallell til båtens rolige sig gjennom det svenske bondelandet.

Finn ditt cruise HOS REISER & FERIE

Monument over en mann
I lang tid lekte man med tanken om å lage en vannvei gjennom Sverige og i 1810 ble arbeidet tilslutt påbegynt. Tilsammen 58 000 svenske soldater ble mobilisert for å realisere den 190 km lange kanalen, der hele 87 km ble gravd ut for hånd. Baltzar von Platen var mannen som fikk det til å skje. Han var i tillegg til en visjonær kanalbygger, også statsmann og en av kongens fortrolige, med usedvanlige talegaver som grenset til det koleriske. Sammen med en håndfull menn deltok han ikke bare i utredningen av kanalsystemet, men var sentral i utviklingen av det nye Sverige og valget av ny tronfølger etter statskuppet i 1809.

Von Platen trer frem fra historien om Göta Kanal som dens store far, for uten hans utrettelige arbeid ville den etter stor sannsynlighet aldri blitt sluttført. Prosjektet pådro seg store problemer, og arbeidet som opprinnelig skulle ta ti år ble ikke avsluttet før i 1832.

Les også om Reiser & feries seilas med CHRISTIAN RADICH

En reise i tid
Det er som alltid lett å henfalle til grublerier når tiden kommer til deg, og timene sleper seg av gårde på dekk. Kjedelig blir det dog sjelden. Om det ikke er noe å feste blikket på fra dekk, eller en flaske vin som skal fortæres i hyggelig lag, er det alltid måltidene å se frem til.
De serveres av kelnere i stilige uniformer, og det forblir en liten gåte hvordan det er mulig å tilberede de overraskende lekre (og mange) rettene som lander på tallerkenen både morgen, lunsj og middag, i et pantry på størrelse med et kott.

Det stilfulle interiøret og kelnernes uniformer legger i tillegg opp til de rene gallamiddager, men her er middagsantrekk heldigvis i stor grad opp til den enkelte. Skipets usedvanlig trange lugarer tillater ikke de store klesskift, snarere at du reiser så lett som overhode mulig. Store amerikakofferter med tunge ulldresser og ditto kjoler er noe du legger igjen på land.

– Lugaren er nok mest for å sove i, som en medpassasjer tørt antydet før avgang.
Det er med andre ord på dekk og i restauranten man oppholder seg mesteparten av tiden.

Göta Kanal er en reise på mange nivåer. Inn i nostalgien, inn og ut av fortid, nåtid og fremtid. Båtene er som små museer på kjøl, men med en vesensforskjell fra de tradisjonelle: De tilskynder også en følelse av historien, med smaker, lukter og genuin tilstedeværelse.

ABONNER PÅ REISER & FERIE

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere