Vår erfaring tilsier at 99 prosent av hotellene har en tendens til å overbooke sin romkapasitet under høysesongen.

Årsaken er selvfølgelig at enkelte reisende kansellerer sitt rom kort tid før planlagt ankomst. Det er jo ikke så underlig, men hva skjer hvis antallet kanselleringer ikke skjer som estimert? Blir du servert sannheten eller en løgn?

Finn de beste prisene på hotell, flybilletter og leiebil med Nettavisens reisesøk.

De 10 mest vanlige bortforklaringene fra hotellet når det du skulle fått beskjed om var at de hadde overbooket er:

1. Vi har ingen booking på ditt navn.
Det er selvfølgelig en mulighet for at dette kan skje, men det betyr mest sannsynlig at en eller annen på hotellet har rotet bort din bestilling.

2. Kredittkortet som ble benyttet for å reservere bestillingen var ikke gyldig.
En unnskyldning som blir mer og mer vanlig. Av merkelige årsaker er det alltid mest ugyldige kredittkort når hotellene er overbooket! Og hvis kortet ditt virker nå, så hjelper jo ikke det. Hoteller er jo beklageligvis fullt!

3. Ditt rom er dessverre blitt ødelagt.
Det være seg at den forrige gjesten glemte å stenge vannet i badekaret eller at det har vært en lekkasje av ett eller annet slag. Uansett kan du jo ikke få et annet rom da hotellet ellers er fullt.

4. Du må ha booket på et annet hotell med samme navn.
Ofte har store byer flere hoteller med samme navn og det kan være fristende å sende deg et annet sted. Sørg for at du sjekker din hotellvoucher grundig selv. Hotellet kan jo ha rett!

5. Du har blitt ringt opp og informert om at hotellet er fullt.
Ikke fått telefon? Underlig, det står det ingen ting om her....

6. Vi fortalte ditt reisebyrå at vi ikke har flere rom ledig.
Og kanskje får du beskjed om å booke direkte til hotellet neste gang for å unngå denne skjebnen.

7. Vi aksepterer ikke samme kjønn i dobbeltseng.

8. Vi har sendt en e-post til deg om at vi ikke har ledige rom.
Den har sikkert ikke kommet fram....

9. Vi mottok aldri noen bekreftelsesepost fra deg.

10. Det har vært feil på vårt reservasjonsprogram – beklager.

Les reiseblogger om alt mulig hos Reiseplaneten.

Hvordan unngå å få beskjed om at hotellet er overbooket?
Det finnes ingen fasit på dette, for faktum er at hoteller blir overbooket. Det du imidlertid kan gjøre er å være kritisk til hotellets unnskyldninger og få fram at det er de som er ansvarlige i å rydde opp i problemene. Videre må du kunne dokumentere at bestillingen er gjort som den skal og at du har ditt på det tørre. En grei huskeliste er følgende:

a) Ring hotellet dagen før ankomst for å bekrefte at alt er i orden. Husk navnet på den du snakker med.

b) Ta en kopi av bestillingen med deg, også eventuell e-post-kommunikasjon du har hatt med hotellet.

c) Har du bestilt via telefon så be dem sende e-post eller faks med bekreftelsen hvis de ikke sier de vil gjøre det.

d) Sjekk at de har skrevet navnet ditt riktig og at romtype og antall rom er korrekt.

e) Vær flink med å fortelle dine erfaringer om hoteller til andre gjester via nettsider som samler hotellevalueringer.

(Kilde: Hotell-assist.com)