RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Så deilig jomfrusnø

Sist oppdatert:
Pudderføre, garantert 30 000 tilbakelagte meter, nok plass og ingen heiskø.

(LXUS.no) Hva sier du til syv dager urørt pudder? Og da mener jeg hele syv dager hvor du knapt krysser et annet skispor.

- Det var en italiener som sa det på en måte som bare italienere kan: «Dette er det beste man kan gjøre med bukser på», utbrøt han. En belgier sa det på sin måte: «Dette er det beste!» Punktum, forteller den sveitsiske skientusiasten George Rosset til LXUS.

Dropper Sveits

- British Columbia er nemlig helt vanvittig, legger han til. Selv om han har vokst opp med de sveitsiske alpene i bakgården, har han likevel funnet noe som her bedre.

JAKT ETTER JOMFRUSNØ: Fordelen med helikopter er at man flytter seg etter den beste snøen.

Og her er det ikke skiheiser og gondoler som gjelder. Rosset forelsket seg i den ekstemt løse puddersnøen du bare finner i disse fjellmassivene. Derfor startet han med heliskiing her.

Helt nordøst i Canada, opp mot grensen til Alaska i British Colombia finner du verdens mest aktive heliskimiljø. Hele 95 prosent av all helikopterbasert skikjøring i verden skjer her.

30 meter snø

Muligens fordi det knapt bor en sjel i det 9000 km2 store området som kan klage på motorstøy. Og fordi himmelen leverer i snitt mellom 20 til 30 meter snø hvert år. Vær og vind kan man aldri gjøre noe med, men ifølge statistikken har man fortreffelige skiforhold her hele 75 prosent av vinteren.

Den lengste linja er på 1 200 meter. Gjennomsnittlig rekker hvert team å legge bak seg 7 620 vertikale meter - dagen.

- Snøen er helt annerledes i British Colombia enn den er i Sveits. Den tørre luften der skaper en myk puddersnø som ikke ligner noe annet, sier sveitseren. Han forteller at han ikke kunne stå på ski i de sveitsiske alper i flere år på grunn av en kneskade. Men da han oppdaget den myke puddersnøen i Canada kunne han han stå dag ut og dag inn uten problemer.

Avhengig av type helikopter deles skikjørerne inn i grupper på fem eller sju. En uformell spørreundersøkelse avdekker kjørernes alpine nivå og man blir puttet i en passende gruppe deretter.

Luksusproblem

- Jo dyktigere alpinist man er, jo mer får man ut av turene, men vi klarer å legge opp turer til alle nivåer. Det er fordelen med helikopter. Man kan jo bare velge og vrake blant bakkene. Er man ikke fornøyd en spot, flyr man bare til et annet, sier han.

På samme måte klarer guidene å unngå områder med rasfare. Men for sikkerhets skyld utstyres likevel alle kjørerne med skredsøkere og såkalte ABS-packs, en ryggsekk med ballonger som automatisk blåses opp i tilfelle skred slik at man lettere flyter oppå snøen.

Sesongen starter i desember og snøen holder seg fint helt ut april. Selv tidlig mai kan det være fin snø.

- Jeg liker april, da er snøen meget bra. I tillegg får man stått mye mer ski siden dagene er lengre på våren, sier Rosset.

Jakten på linjene

For å sikre de beste turene og for å finne de beste spotene får skiguidene levert egne metrologiske værprognoser for de beste heliski-spotene. I tillegg har de plassert værstasjoner på strategiske steder og guidene graver regelmessige snøprofiler og hver morgen studeres værmønsteret i jakten på de beste linjene.

Og gode turer klarer de nesten alltid å finne.

- Hvis vi skulle bedt høyere makter om det ideelle heliskiområdet, ville han laget dette. Her trenger man ikke lete etter den perfekte linjene. Vanligvis er det største problemet vårt å velge mellom spotene.

HER ER BRITISH COLUMBIA, Canada:


Vis større kart

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere