RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

SAS får klimakritikk

Miljøbevegelsen kritiserer SAS-konsernet for å ha snudd i synet på klimakvoter.

Oslo: – Dette er et totalt uansvarlig utspill fra SAS-sjefen. Flyindustrien har jo selv bedt om å få bli med i kvotesystemet til EU, sier leder Lars Haltbrekken i Norges Naturvernforbund til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Bakgrunnen er at SAS-sjef Mats Jansson har sendt brev til de aktuelle statsrådene i Norge, Sverige og Danmark. Jansson er «dypt bekymret» over at SAS-konsernet får en årlig ekstraregning på to milliarder svenske kroner dersom kvoteprisen i EU heves fra 15 til 100 prosent. SAS-sjefen frykter handelskrig på ulike markeder. Han mener at klimautfordringen må løses globalt, og ikke gjennom ensidige EU-tiltak.

Slutt i 2012
– Flybransjen burde vite at systemet med gratis klimakvoter er over etter 2012. Prinsippet er at forurenser skal betale. Nå viser flyindustrien seg fra sin sanne side. Flyselskapene vil bare fortsette å forurense, sier Haltbrekken.

Han skjønner ikke hva som er problemet med klimakvoter i regi av EU, siden dette skal gjelde flytrafikk både innad i regionen pluss til og fra EU.

– I Europa vil alle flyselskapene bli behandlet likt, sier Haltbrekken.

SAS har snudd
Også lederen i Framtiden i våre hender, Arvid Hermstad, reagerer på at SAS har endret oppfatning.

– Tidligere har SAS gått inn for å innlemme flytrafikken i kvotesystemet, men nå har de har snudd. Nå sier SAS-sjefen plutselig at spørsmålet må løses globalt. Han går mot at trafikk til og fra EU skal omfattes av systemet, og han vil at kvotene skal være gratis, sier Hermstad.

– SAS driver lobbyvirksomhet mot klimaet. Her må staten ved næringsminister Sylvia Brustad ta affære, sier Hermstad.

Han mener det er feil av Jansson å hevde at konsekvensene av EUs klimaopplegg ikke er utredet.

– EU-kommisjonen har laget konsekvensanalyse av forslaget. Samfunnsøkonom etter samfunnsøkonom har generelt påpekt hvordan gratiskvoter vil utvanne kvotesystemet. Det vil redusere insentivene for flyselskapene til å redusere egne klimagassutslipp, sier Hermstad. (ANB)

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere