RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vurderer avgift på flydoen

(Shutterstock)
Sist oppdatert:
Økte drivstoffpriser gjør at flyselskapene tenker kreativt.

(SIDE2): I fremtiden kan et toalettbesøk på flyet koste deg penger. Det er krise for mange aktører i markedet og noen må betale for dyrt drivstoff.

I mai spøkte direktøren for flyselskapet Finnair, Jukka Hienonen, med at «våre toaletter i flyene er kanskje vårt beste produkt».

- Du sitter i 10.000 meters høyde og skal på toalettet, og vi har en fullstendig monopolstilling, sa Hienonen til danske Børsen.

15 kroner?
En måned senere melder den samme avisen at uttalelsen kanskje ikke er en spøk. Innenfor luftfarten diskuteres det angivelig om et toalettbesøk skal koste 2 euro.

- Vi går ikke så ofte på do at det vil ha noen effekt på drivstoffutgiftene, mener informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen.

Han presiserer at en toalettavgift aldri har vært et tema hos SAS.

- Kreativiteten er stor og alle selskap leter med lys og lykte etter besparelser når utgiftene til drivstoff øker. Alle steiner skal være snudd, men toalettene har ikke vært et emne i våre beregninger, sier han til Side2.

Kreative forslag
At andre selskap diskuterer en eventuell toalettavgift overrasker likevel ikke informasjonssjefen. Samtidig tror han ikke passasjerene vil reagere nevneverdig på en slik avgift, om den først blir innført.

- Det dukker stadig opp kreative forslag til avgifter. Utgifter som tidligere var naturlig inkludert i billetten.

SAS Norge har som mange andre selskaper lagt på drivstofftillegg til billettprisene, men ikke alle besparelser rammer kunden økonomisk.

- Vi jobber hele tiden med prosedyrer som også skal kutte kostnadene, påpeker Johansen.

Grønne landinger og en ny vingetype kutter kostnadene og gir samtidig en miljøgevinst.

- Drivstofftillegget er ikke alt, det er summet av tiltak som skal bedre resultatet. Mye tyder på at drivstoffet bare blir dyrere og kanskje kommer opp mot 200 dollar fatet. Da er det helt nødvendig å ha begynt med besparelser så tidlig som mulig, sier informasjonssjefen.

Bagasje og kroppsvekt
Tall fra den europeiske luftfartsorganisasjonen viser at utgiftene til brennstoff i 2006 var rundt 37 prosent av selskapenes direkte operasjonelle omkostninger. Nå nærmer tallet seg 50 prosent for enkelte lavprisselskaper.

I tillegg til dyre dobesøk vil en fremtidig billettpris også inkludere passasjerenes vekt. Flere selskap har allerede tatt betalt for bagasje. Et sitat fra David Castelveter, talsmann for Air Transport Association i USA, til nyhetsbyrået Bloomberg sier vel det meste om fremtidens flybilletter.

- Lytt til flyselskapenes ledere, og det er ikke noe som ligger utenfor deres fantasi. De har begynt å tenke eksotisk og det er ingenting er utenfor radaren.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere