Gå til sidens hovedinnhold

Reiste 100 mil for å reklamere

Etter én runde i vaskemaskinen ble den nye jakken fra kleskjeden Zara ødelagt. - En enkel sak, da ringer jeg og reklamerer, tenkte Anne Gresvoll. Men så enkelt var det ikke.

Anne Gresvoll bor nemlig i Haugesund og jakken til datteren Aurora ble kjøpt under et helgebesøk i hovedstaden.

Da tråder løsnet fra kragen etter første vask syntes Gresvoll det var for dårlig og ville at butikken skulle reparere jakken eller at hun kunne få en ny.

- Du må komme hit til Oslo
Etter en telefonsamtale med lederen for barneavdelingen ble Gresvoll forundret over svaret hun fikk.

- Vi er en butikk og hvis du skal reklamere må du nesten komme hit.

- Jeg synes det er veldig dårlig hvis de faktisk mener at jeg må reise helt fra Haugesund til Oslo for å reklamere på en jakke til 279 kroner, sier Gresvoll.

Vi i TV 2 hjelper deg syntes også dette var for dårlig å etter å ha kontrollsjekket svaret fra butikken bestemte vi oss for å fly Gresvoll og datteren til Oslo for å gjennomføre reklamasjonen.



- Kan ikke kreve at kunden fysisk skal møte opp
Juridisk rådgiver hos Forbrukerrådet, Jon-Andreas Lange mener at butikken her må være sitt ansvar bevisst.

- Zara kan ikke kreve at kunden skal møte opp fysisk i butikken. De har et selvstendig ansvar for å undersøke om det er reklamasjonsgrunnlag, uavhengig av om kunden møter opp fysisk i butikken eller sender produktet i posten.

Denne gangen var det TV 2 hjelper deg som betalte for Gresvolls flytur til Oslo, men hvis kunden følger anbefalingen om å ta turen hele veien fra Haugesund til Oslo kan faktisk butikken gjøre seg ansvarlig for å måtte betale disse kostnadene også.


Må klage til administrerende direktør
Ingen i Zara ville stille opp til intervju på TV, men administrerende direktør i Inditex, selskapet som eier kleskjeden Zara, opplyser per telefon at dette ikke er vanlig praksis og at det må ha skjedd en glipp, både når Gresvoll og TV 2 hjelper deg ringte for å reklamere.

- Vi beklager dette. Reklamasjon skal vanligvis skje i butikken der du har kjøpt varen, men hvis dette ikke er mulig kan kunden skrive direkte til meg, sier Jesper Carvahlo Andersen.

Denne saken endte også godt og Gresvoll fikk tilbake sine 279 kroner da hun møtte opp i butikken i Bogstadveien.

- Jeg er fornøyd, nå kan jeg kjøpe en ny jakke til jenta mi sier hun smilende før hun setter seg på flyet tilbake til Haugesund.

PS! Det opplyses ikke om kontaktinformasjon til administrerende direktør på Zara sine hjemmesider, så hvis du skal reklamere og ikke kan komme til butikken i Oslo, må du sende en e-post til denne mailadressen:
jesperca(a)dk.inditex.com

Mer om dine rettigheter ved reklamasjon finner du på Forbrukerrådets hjemmesider.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?