Gå til sidens hovedinnhold

Reklamerer gjennom vennene dine

Anbefalingen fra en venn kan være betalt av et reklamebyrå.

Reklamen får innpass i stadig flere aspekter av våre liv. Reklameselskapene prøver nå å bryte inn i den mest lukrative kommunikasjonskanalen som finnes - den mellom venner.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

Mens folk i økende grad ignorerer reklamer vi ser på trykk eller på TV, hører de fleste av oss fortsatt på folk vi kjenner og respekterer.

Det er ingen ny idé å få en person som kundene stoler på og ser opp til til å komme med et budskap. For eksempel brukes kjendiser mye i reklamen nettopp av denne grunn. Imidlertid har fremveksten av de nye sosiale mediene gjort det mulig å ta denne typen reklame enda et skritt videre.

Betaler privatpersoner for å reklamere
Det nye reklamekonseptet går ut på at et reklamebyrå betaler folk for å overta for eksempel twitter-kontoen deres ved jevne mellomrom og spre sitt reklamebudskap. Personene kan selvsagt også være kjendiser, men like gjerne vanlige folk.

Ad.ly er et eksempel på en slik tjeneste, som automatisk legger inn en reklame annenhver dag hos dem som melder seg på. Har man flere tusen folk som følger deg på twitter kan man også tjene flere tusen kroner i måneden. Slik kan man i teorien drive med Twitter på fulltid.

De mest kjente og populære brukerne kan, ifølge the New York Times, tjene opptil 10.000 dollar (56.600 kroner) for å sende en enkelt beskjed

Hvor tydelig det går frem at beskjedene er sponset varierer fra selskap til selskap. De mer seriøse aktørene markerer tydelig at beskjedene er reklame, ved å skrive «ad» eller «sponsor» foran, mens andre aktører i større grad prøver å gi inntrykk av at budskapet kommer direkte fra personen det gjelder.

Ulovlig på Facebook
På Norges mest populære sosiale nettverksside, Facebook, har imidlertid denne typen reklame blitt gjort ulovlig.

- For oss så går det mot autentisiteten til siden, sier Brandon McCormick, en Facebook-talsmann, til avisen.

Kommentarer til denne saken