Gå til sidens hovedinnhold

Rekordbillig å ringe

Priskrigen tar helt av. Aldri før har det vært billigere.

Etter lang tids krig blant de små teleoperatørene om å komme best ut på Post- og teletilsynets prisstatistikk, var det mange som regnet med at OneCall hadde satt et endelig punktum for krigen etter at de lanserte et abonnement som kom ut med 0 kroner i måneden for «normalforbruket».

Post- og teletilsynet skapte konkurranse
Men situasjonen ble snudd på hodet da Post- og teletilsynet justerte sitt såkalte normalforbruk ganske kraftig. Plutselig var det knapt noen abonnement som kostet under hundre kroner i måneden. Priskrigen var derfor offisielt i gang igjen.

Telepriser.nos normalforbruk er nå definert som 33 minutter fordelt på 18 samtaler i uka, hvorav 26 av disse miuttene går til mobiltelefoner. I tillegg beregnes det 23 tekstmeldinger og ingen MMS-meldinger.

IPEA har vært billigst
Det er operatørene IPEA, OneCall og Nutel som kjemper om å være Norges billigste operatør, og inntil i går var det IPEA som hadde overtaket. Deres billigste abonnement kostet 61 kroner i måneden.

I abonnementet inngår det 108 ringeminutter i måneden og 80 SMS-meldinger.

OneCall svarer konkurrentene
Men nå følger OneCall igjen opp sitt løfte om å alltid ligge på topp av statistikken til Post- og teletilsynet. De legger på ti ekstra SMS og ringeminutter på sitt abonnement, og tilbyr nå 98 gratis ringeminutter og 88 gratis SMS-meldinger i måneden.

Fordi OneCall er betydelig billigere enn IPEA etter de første gratisminuttene kommer OneCall nå igjen best ut på prislisten med en månedspris på 52 kroner.

OneCall innfører nå også et trestegssystem på minuttprisen. Fra minutt 99 til 400 koster det 80 øre per minutt, og alt over dette koster 65 øre, samtidig som oppstartsprisen også faller fra 59 til 49 øre.

Tror markedet går mot gratis tale
- Som vi har sagt før så tror vi markedet i større grad vil gå mot gratis tale, sier markedsdirektør Thomas Sandaker i OneCall til Nettavisen.

- Men dette blir ikke billig for dere?

- Det er klart at det er ikke god business for oss med de som ringer bare 98 minutter i måneden, men de fleste som kommer til oss ringer jo langt mer enn det. Men det er jo også slik at jo flere kunder vi får, jo mer kan vi presse våre innkjøpspriser for å kunne gi enda lavere priser, og det er klart at den store vinneren er forbrukeren, forteller Sandaker.

Kundene ringer for mye mer
Ifølge Sandaker så er det relativt få av deres kunder som holder seg innenfor det såkalte standardforbruket til Post- og teletilsynet. Deres kunder bruker i gjennomsnitt 315 kroner på mobilregningen i måneden.

Etter at konkurransen har blitt stadig sterkere tør ikke Sandaker lenger å love at selskapet skal ligge på toppen av Telepriser.

- Med alt som har skjedd i markedet i det siste, så skal vi være svært forsiktig med å gi noen garantier, men du kan jo si at det fortsatt er en uttalt målsetning at vi skal ligge på topp, forteller Sandaker.

Spørsmålet nå er hvor lenge de store teleoperatørene kan sitte på sidelinjen og se på hva som skjer. Det billigste abonnementet til NetCom koster 188 kroner i måneden, og Telenors billigste løsning koster 199 kroner i måneden basert på Post- og teletilsynets oversikt. Så langt har ikke gigantene vist noen interesse for å prøve å matche lavpristilbudene, og forsvarer dette blant annet med bedre kundeservice.

Oppdatering: IPEA svarte på OneCalls kutt etter kun få timer. Les mer her.

Reklame

Ekstremt høy strømpris – slik kutter du regningen

Kommentarer til denne saken