Gå til sidens hovedinnhold

Repant lever på kreditt

Panteselskapet trenger sårt påfyll av penger.

Repant har behov for å få tilført nye penger. I første kvartal svidde panteselskapet av 9,9 millioner kroner i negativ kontantstrøm og har nå trukket 14,7 millioner kroner av kassekreditten.

NA24 - din næringslivsavis

Kassekredittrammen var på 16 millioner kroner ved utgangen av første kvartal, men Repant opplyser at den nå har økt til 25 millioner kroner. Likevel trenger Repant pengene de venter å få fra to emisjoner. Totalt er det snakk om 47,7 millioner kroner fordelt på en fortrinnsrettet emisjon på 32,7 millioner kroner som er garantert fulltegnet på 1,50 kroner og 15 millioner kroner i en rettet emisjon på 2 kroner.

Ved utgangen av kvartalet hadde de 13,77 millioner kroner i negativ kontantbeholdning.

Store underskudd
Emisjonene må godkjennes av aksjonærene under den ordinære generalforsamlingen. Behovet for friske penger kommer etter at de ikke klarer å bli kvitt underskuddene. I årets tre første måneder satt selskapet igjen med minus 10,4 millioner kroner i resultat før skatt og som driftsresultatet. Det er en liten bedring sammenlignet med de tidligere kvartalene i fjoråret. I første kvartal i fjor hadde de et underskudd på 12,2 millioner kroner før skatt.

Problemet er at Repant ikke får kuttet kostnadene tilstrekkelig, og i første kvartal falt også driftsinntektene med over 20 prosent. Omsetningen havnet dermed på 5 millioner kroner, noe som er langt svakere enn alle kvartalene i 2007.

Ser bedringer
Selskapet mener likevel at det er på god vei til å vise forbedringer. I andre kvartal venter de at økt salg av Repant Universal til norske kunder i april vil vises i kvartalstallene. Samtidig venter de å få innbetalt kundefordringer fra en større tysk kunde i andre kvartal 2008. Det skal gi selskapet bedre kontantstrøm de neste kvartalene.

- Selskapets målsetting er å øke salget og redusere kostnadene. Det er et hardt og målrettet arbeid - og selv om vi etter egen vurdering ikke kom helt i mål salgsmessig i første kvartal - har vi i løpet av april begynt å se gode resultater relatert til salget i våre hjemmemarkeder. Både i Sverige og Norge har salget av henholdsvis Repant Global og Repant Universal skutt fart så langt i år, noe som viser at selskapets ambisjon om å vinne 30 prosent av hjemmemarkedet på sikt er fullt ut rimelig, kommenterer administrerende direktør Magnus Engström i Repant.

Reklame

Gjør kupp: Sportsbutikkene tømmer lagrene for vintervarer