Anmeldelse: Resident Evil Revelations

«Resident Evil Revelations» er en flott start på 3DS-året.

Andelen gode tredjepartsspill til 3DS, det vil si spill som ikke er laget av Nintendo selv, er skummelt lav. Bortsett fra lanseringshitene «Ridge Racer 3D» og «Street Fighter IV 3D Edition», kan jeg ikke komme på et eneste ett.

Perfekt oppbygning

Med «Resident Evil Revelations», et nytt spill i den klassiske skrekkserien, har duoen blitt til en trio. Teknisk er det det mest avanserte jeg har sett til 3DS og du kommer ofte til å måpe, mens selve spillet spiller på de klassiske «Resident Evil»-strengene og er deilig nifst og intenst.

Historien er som vanlig ikke særlig god, men den gjør nytta si, klarer å engasjere litt og er aldri i veien eller blir irriterende. Du tar kontroll over en rekke forskjellige personer og målet er å ta rotta på en gruppe bioterrorister. «Revelations» utspiller seg på forskjellige steder og er delt opp i mindre episoder, spillstrukturen er godt tilpasset håndholdtformatet og er et eksempel til etterfølgelse.

Skumle omgivelser

Omgivelsene du skal utforske er alle fulle av smale ganger, nifse lyder, dører du helst ikke vil åpne og fæle monstre. Du kommer hele tiden til å gå rundt på tå hev, med en finger på avtrekkeren og lure på hva som venter rundt neste sving. Fiendene er av den ekle genmanipulerte varianten og antall skudd som må til for å ta dem av dage er ofte høyt.

I tillegg de vanlige fiendene, som for øvrig er akkurat passe varierte, huser «Revelations» en god gjeng bosser. De er uten unntak krevende, kreative og blant spillets høydepunkter. Du må beherske både kontrollen og de ulike våpnene dine for å ha noen sjanse.

Underholdende utforskning

Som de andre spillene i serien er tilgangen på ammunisjon begrenset og mye tid går med til å lete etter nye skudd. Heldigvis har utviklerne klart å gjøre denne prosessen morsom. Ved hjelp av en skanner kan du finne skjulte gjenstander, og det er noe merkelig artig og avhengighetsdannende med å bruke denne. Scanneren lar deg også finne ut mer om bestemte gjenstander i omgivelsene og bakgrunnshistorien, og oppdage bossenes svake punkter.

Kontrollen er en variant av den som var i «Resident Evil 4» og fungerer som ei kule, forutsatt at du har Circle Pad Pro-tilbehøret (følger ihvertfall med førsteopplaget). Takket være den ekstra styrestikka kan man endelig gå og sikte samtidig, og de ekstra skulderknappene gjør så du lettere har tilgang på flere funksjoner.

Veldig kjent

I tillegg til en solid enspillerdel, byr «Revelations» på en artig flerspillermodus. Sammen med en annen skal du jobbe deg gjennom en del av ett enspillerbrett (50 deler alt i alt). Målet er å komme seg helskinnet gjennom og dere tjener begge erfaringspoeng, som brukes til å oppgradere figuren din. Med unntak av at du ikke kan snakke med vedkommende du spiller med, er flerspillerdelen et velfungerende tidssluk.

Et langt større minus enn mangelen på stemmekommunikasjon, er at «Resident Evil Revelations» slekter for tungt på forgjengerne. De tidligere nevnte klassiske strengene tillater mer leking og eksperimentering enn det er gjort her. For eksempel går oppgavene fortsatt stort sett ut på å finne nøkler, mekanikkene og triksene utviklerne bruker for å skremme deg er ikke akkurat nye, og omgivelsene er tidvis identiske med enkelte i seriens andre spill.

Morsom håndholdtskrekk

Likevel, selv om «Revelations» ikke er verdens mest nyskapende spill, klarer det å levere en underholdende, krevende og nifs spillopplevelse. Hvis du er klar for blod, gørr og skrekk til 3DS, er det bare å slå til.